Treinstakingen

Het is weer zover, wederom legt het personeel van de NMBS het werk neer, en daarmee ook het volledige land plat. Is het niet ongelooflijk dat één groep op die manier één volledig land in z’n macht heeft? Ze staken meer dan de meeste Belgen, ze kunnen staken in tegenstelling tot andere werkersgroepen die gewoon niet de macht hebben om te kunnen staken.

Het zou een ultiem drukkingsmiddel moeten zijn, maar ik (en waarschijnlijk veel met mij) heb de indruk dat het meer gebruikt wordt als een extra dagje verlof wanneer er hen iets niet aanstaat.

Er zou een soort van minimumdienstverlening moeten bestaan, desnoods met enkel een minimale bediening tussen de stations van de steden. Reizigers uit de omliggende dorpen kunnen dan nog steeds met een bus van De Lijn naar een groter station in de buurt reizen. Op die manier zou het land toch al minder gegijzeld worden.

Nu brengen ze alleen maar reizigers in de problemen die vaak reizen met een aangekocht abbonement of dergerlijke waardoor de NMBS eigenlijk weinig zal voelen van de staking van vandaag, en misschien op termijn enkel maar klanten zal verliezen wegens onbetrouwbaar.

Maar het is natuurlijk leuker het werk neer te leggen dan samen met alle partijen een echte redelijke oplossing uit te werken.

Gelukkig waren mijn grootouders er om me vandaag uit de problemen te helpen…

About these ads

2 reacties op “Treinstakingen

  1. Goed gezegd! Ik vind ook dat de NMBS en De Lijn te veel misbruik maken van hun staking’recht’. De meeste studenten en pendelaars hebben een abonnement dus die centen zijn binnen… wat kan het de NMBS dan nog schelen of die mensen ook effectief op hun bestemming geraken.
    In veel bedrijven hebben mensen niet eens de mogelijkheid om te staken maar overheidsbedrijven maken er toch wel misbruik van, net die bedrijven waar wij allemaal geld in pompen die laten ons in de kou staan.
    Dat moest er even uit :D.

    Vind dit leuk

  2. Klopt volledig hoor wat je zegt!

    En ik meen het, bij de volgende stakingen start ik een actie om zoveel mogelijk vaste reizigers te overtuigen een week lang bij iedere “goeiemorgen/middag/avond, vervoersbewijzen alsjeblief” gigantisch luid boe te roepen en met z’n allen te protesteren tegen het tonen van een vervoersbewijs.

    Misschien krijgen de klanten, en dus ook de onrechtstreekse kostgevers van de stakers, ook een heel klein beetje respect?

    Vind dit leuk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s