Before Sunrise + Before Sunset

Toen ik gisteren met Lien praatte over niet typische romantische films gaf ze de tip om “Before Sunrise” en “Before Sunset” eens op te zoeken/te bekijken.

En aangezien het vakantie is, ik zeeën van tijd heb en eigenlijk nog steeds een beetje te moe ben om enorm actief te zijn besloot ik dat direct te doen!

“Before Sunrise” verteld het verhaal van een man en een vrouw die elkaar ontmoeten op een treinreis, en onderweg besluiten in Wenen af te stappen. Jesse (de man) vertrekt over 8 uur weer naar Amerika, en Celine moet nog doorreizen naar Parijs. Gebonden door de tijd, een hele nacht, besluiten ze door Wenen te wandelen en gewoon met elkaar te praten.
Verwacht je niet aan knallende actie-scènes of iets typisch romantisch. De film is een constante dialoog tussen Jesse en Celine, die na de 8 uur elkaar niet meer zullen zien… Ze denken continu na over hun afscheid, en hoe die alsmaar sneller dichterbij komt.

“Before Sunset” speelt zich 9 jaar na hun laatste ontmoeting af (net zoals de film ook 9 jaar na de eerste verschijnt…). Jesse is ondertussen schrijver en op promo-tour. Hij botst op Celine, en wederom zijn ze weer gebonden door tijd. Over 2 uur moet hij namelijk op de luchthaven staan om terug te keren naar zijn thuis.
Toch besluit hij eerst nog Parijs te verkennen met Celine en te praten over vroeger en nu. Het recept bleef hetzelfde, geen spannende scènes, en vooral gepraat.

Beide films sluiten met een open einde, en je kan dus zelf fantaseren wat er niet gezegd wordt. De films zijn niet zoals de meest commerciele romantische films, en dus daarom misschien ook niet zo geliefd door iedereen. Ik vind het allezins toch een knap staaltje kunst!

6 gedachten over “Before Sunrise + Before Sunset

  1. Toevallig heb ik Before Sunset nog gezien tijdens de blok. En het beviel me eigenlijk wel dat het gewoon puur dialoog is tussen twee mensen. Beter dan de meer commerciële romantische comedies waar ik niet echt van hou. Ik moet toegeven da da wel een film is die me schrik doet krijgen dat uw leven plots ver gevorderd is en vol gemiste kansen zit.

    Before Sunrise komt nu ook wel op mijn lijstje.

    Like

    1. Gohja, is dat leven ook niet altijd wel een beetje… Enkele gemiste kansen?
      Je moet steeds keuzes maken, en die keuzes stellen een heleboel opties open in je (vedere) leven, maar sluiten er ook direct een heleboel uit…

      En sommige opties zullen zeker enkele gemiste kansen zijn…

      Like

Geef een reactie

