Samson & Gert

Ik steek de schuld op mijn voorbije examenperiode, maar toch ook een beetje op Sarah (die ik trouwens superdankbaar ben om mij mee te slepen naar de Kerstshow), maar ik ben de afgelopen weken terug in mijn nostalgische kindertijd beland!

Natuurlijk vertrek je niet onvoorbereidt naar een concert, en dat was bij de Kerstshow niet anders. Hele dagen Studio 100 tv, youtube en andere om toch maar weer de teksten te leren van onder andere de Samsonrock.

En dat deed me beseffen dat de liedjes van Samson en Gert lang zo slecht nog niet zijn, zelfs 20 jaar na hun verschijnen niet!
Ondertussen staat de dvd van de Kerstshow 2009-2010 en de cd 20 jaar Samson en Gert in mijn kast te blinken zoals het een echt klein kind betaamt!

Jongens never grow up, do they?

Nu, ik wou toch, heel even met jullie enkele nummers delen die volgens mij enorm de moeite zijn!


(Hier te beluisteren in de gewone versie)

Nu, de liedjes van Samson & Gert bevatten niet alleen leuke muziek en vrolijke teksten, in de beginperiode wisten ze zelfs krachtige feiten in mooie simpele zinnen te gieten, zoals in “De Wijde Wereld” Gert zingt:

Die grote mensen moeten nu eens leren
Dat woorden mooier zijn dan schietgeweren

Of hoe “Vrede” het ultieme Kerstlied blijft, dat het Kerstgevoel zelfs midden augustus kan oproepen, omdat de Kerstshow op het einde van de kerstvakantie uiteindelijk ook wel een beetje echt Kerst waren.
En hoe “Repeteren” eigenlijk een strijdkreet wordt tijdens de examenperiode

Repeteren, repeteren
Wie zijn best doet zal het leren
Repeteren en studeren en proberen
Niet te vlug, niet te traag
Naar omhoog en naar omlaag

Nu, naast de liedjes doen ze natuurlijk ook allemaal shows, echte spektakels die meer dan de moeite waard zijn! Enkele weken terug besefte ik dat ik ze eigenlijk wel al 2 maal live gezien heb, namelijk in de Efteling!
Eén keer met een kartonnen(?) busje, waaruit de burgemeester, Alberto(ooooo) en Octaaf kwamen gekropen, en het jaar daarop als ze met een gigantische taart optraden… Of dat is toch wat ik ermij van herinner…
Ze hebben hier ooit ook nog op de markt opgetreden met een gigantische rode tent, en hun echte rode geit en gele Samson & Gert-caravan waaruit ze toen presenteerden (pré-Ketnet-tijdperk!!!)

Ik denk dat ik hiermee mijn helden eigenlijk nog niet voldoende geëerd heb, maar het is begin…

Hoe zit dat bij jullie eigenlijk, al die herinneringen aan de goede oude kindertijd?

PS: vanaf nu zwijg ik over mijn Samson-&-Gert-fetish! Beloofd!

4 gedachten over “Samson & Gert

  1. Ik heb ooit een briefje naar Samson en Gert gestuurd, en ’s anderendaags kwam mijn briefje mét foto op tv. De volgende dag in school (ik zat in het tweede leerjaar) zei iedereen van mijn klasje en het andere klasje: “ik heb u gezien bij Samson en Gert” 😀

    Like

Geef een reactie

