Over de kachel

dscf0245

Nog een goede 14 dagen en dan verhuisd ons mama eindelijk naar een sociale woning waar ze al meer dan 10 jaar op wacht, en dat is opzicht geen slechte zaak want in alle eerlijkheid staat het huis van haar nu bol van het vocht, is de indeling net zo gebleven zoals toen mijn overgrootmoeder nog in dat huis woondde als jonge dame (mijn overgrootmoeder overleed 2 jaar terug op 97-jarige leeftijd, om een idee te geven…), kortom… Het wordt een hele verbetering.

Maar dat betekend wel dat er enkele dingen weg moeten omdat ze simpelweg niet meer gebruikt (gaan) worden. Zoals de kachel die mee verhuisde van het vorige huis in 2007. Omdat die nog van m’n papa was, maar hier niet echt gebruikt kan worden (we hebben geen schouw bij ons thuis) en de mama ze ook niet meer kan gebruiken in het nieuwe huis, werd er beslist om ze te verkopen. Samen met mijn laatste stukje kindernostalgie aan het warme gezin.

Het kan misschien raar klinken, of raar lijken om daar nu een blog over te schrijven, maar die kachel gaf niet alleen warmte, ze gaf ook warme herinneringen.
Als ik terugdenk aan die kachel, aan het knetteren van het hout moet ik ook vaak terugdenken aan die enkele keren dat we op een grijze, regenachtige herfstdag wel eens met zowel de mama en de papa thuis rond de tafel zaten en een gezelschapsspel speelden. Het gebeurde niet vaak dat onze ouders samen thuis waren (lees: dat de papa thuis was) en dat er geen ruzie was. Dat we wel een (h)echt gezin vormden.

Nadat ons mama in 2007 een schouwbrand had in haar woning gebruikte ze de kachel niet meer uit angst weer een schouwbrand te hebben (en dat bleek dus ook vorige maand toen de schoorsteenveger ontdekte dat de schouw gevuld is met ijzerdraad en cement) en stookte ze met gas, toch blijf ik mooie herinneringen aan de kachel die ik automatisch koppel aan de gezelligheid van het eerste huis, het huis waarin ik opgroeide…

En nu is ze dus weg, vanmorgen werd ze verkocht en meteen opgehaald…

Geef een reactie

