Toekomstige leerkrachten en BSO-studenten

Veel van mijn Facebookvrienden (en vooral vriendinnen) volgens ondertussen een opleiding om later leerkracht te worden, vele doen dat om later kleuterleidster te worden, maar enkelingen gaan voor een functie in het middelbaar onderwijs. En daartoe moeten ze blijkbaar ook enkele uren verplicht les geven in het BSO-onderwijs.

En dat zien ze vaak niet zitten, zelfs nog voor ze daar zelf een voet hebben binnen gezet, want ze hebben horen zeggen dat het een zwaar publiek is. En vaak hebben ze dan ook nog de ideeën in hun achterhoofd dat BSO vol zit met crapuleuze en domme studenten die niet mee willen werken.

En daar knelt het schoentje. Want BSO studenten zijn een fantastisch volk, en ik mag dat zeggen als voormalig BSO-student. We zijn niet minder, of dommer of zwaarder of erger of wat dan ook. We kunnen wel geintresseerd zijn. En we willen wel werken. En we willen wel opletten en respect tonen. We kunnen dat zelfs. Maar dat komt van twee kanten. En we beschouwen diegene vooraan niet als de meerdere. We beschouwen die als een gelijke.

En dat is vaak het probleem. Leerkrachten die nooit lesgaven in BSO, toekomstige leerkrachten die al geen respect hebben voor het volk waarvoor ze les gaan geven, (toekomstige) leerkrachten die al met een slecht beeld voor de klas staan stralen dat uit. En dan willen bso-leerlingen inderdaad niet mee. In ASO kan je vaak éénrichtings-les geven. De leerkracht zegt, de leerlingen slikken. En in TSO is dat iets minder, maar daar gaat het nog. in BSO lukt dat niet. Daar willen leerlingen mee werken, niet gewoon zitten en luisteren.

En nee, we zijn inderdaad minder geintresseerd in fysica of biologie. Is dat erg? Neen. Want laat het duidelijk zijn, we zijn de beste in programma uit het Office-pakket, we zijn de beste als het op boekhoudpakketen aankomt. We zijn niet dommer. Maar gewoon slimmer op ander gebied. En ja, we vereissen een andere aanpak. Is dat erg? Neen. Maar die (toekomstige) leerkrachten moeten zich daar wel aan willen aanpassen en eindelijk eens inzien dat BSO niet minder is, maar minstens gelijk aan alle andere leerlingen.

Het zijn de leerkrachten waar het fout ligt als het fout gaat in BSO. Want ik hoor nog vaak leerkrachten zeggen dat ze onze inzet missen op school, dat ze onze levendigheid en eerlijkheid missen. En fuck ja, ik mis ook mijn voormalige BSO klas. Maar ik heb nog geen enkele seconde mijn TSO klas gemist. En ik ben zeer blij dat ik ooit ben overgestapt, ook al moet ik daardoor wat harder trappelen in het hoger onderwijs.

Maar fuck you aan zij die gaan beweren dat BSO klassen moeilijker, zwaarder of wat dan ook zijn om les aan te geven. Want als jij hen respect geeft dan zal jij ontzettend veel respect terugkrijgen. Daarn ben ik van overtuigd!

2 gedachten over “Toekomstige leerkrachten en BSO-studenten

  1. Ik wil hier toch wel even op reageren…
    Ik zelf zit nu in mijn laatste jaar lerarenopleiding van het secundair onderwijs. Ik heb nog nooit in TSO lesgegeven en slechts een drietal keren in ASO.
    Ik sta meestal in BSO omdat ik het een geweldig volk vind. Ze zijn eerlijk, zeggen hun mening, …

    Maar sommige zaken van uw blog kloppen niet! Het BSO-‘volk’ is nu éénmaal een volk apart. We mogen hierin niet veralgemenen. Niet iedereen die in BSO zit komt overeen met het doorsnee profiel van een beroepsleerling. We mogen echter wél zeggen dat de meeste problemen zich in BSO voordoen. Namelijk: contracten, gedragsstoornissen, … Zij zijn echter het meest maatschappelijk kwetsbaar en moeten hiervoor behoed worden!
    Het is een groep leerlingen apart maar dat besef je pas écht als leerkracht en niet als leerling. Je weet als leerling niet de achtergrond van elke medeleerling. Die ken je als leerkracht wel.

    De BSO-leerlingen zijn leerlingen waar je geen bang van moet hebben maar je moet als leerkracht sterk in je schoenen staan! Weet waarover je spreekt en probeer ze op een toffe manier te prikkelen! Als toekomstig PAV-leerkracht doe ik daar alles aan!

    PS. Er is een héééééél groot verschil tussen theoretisch bso (kantoor, verkoop) en praktisch bso (hout, metaal, dierenzorg, …)

    Like

  2. Als je “apart” volk zegt klinkt het alsof het mensen zijn die je later op straat met kilometers gaan ontwikkelen. Het volk apart is dat volk dat niet als normaal beschouwd wordt door de maatschappij. Ik kom uit een Kantoor-opleiding maar ben met genoeg BSO-opleidingen in contact geweest om te zeggen dat ze geen volk apart zijn.
    Ze zijn anders dan leerlingen van TSO of ASO, en ge hebt er al eens moeilijkere gevallen tussenzitten, of de gevallen met leerstoornissen of andere problemen. Wees gerust, met mijn Autisme ben ik opgenomen in de groep, iedereen in mijn klas wist daarvan. Dat deden ze in TSO ook en daar ben ik buitengepest. De leerlingen die eigenlijk beweren slimmer te zijn gedroegen zich dus dommer. Dus zeggen dat je het verhaal achter jouw klasgenoten niet kent zou ik ook niet durven beweren.

    Het gaat er mij vooral om dat toekomstige leerkrachten eigenlijk van het idee zouden moeten zijn dat iedere leerling, gelijk wie die is of wat hij volgt, evenveel recht heeft op een goede opleiding. En of je die opleiding nu moet geven door jouw les gewoon af te ranselen op een uurtje en de leerling de oefeningen op eigen houtje te laten oplossen, of door de leerling te betrekken in de leerstof en ze laten meewerken, dat zou eigenlijk niet moeten spelen. Niet mogen zelfs. En als je als (toekomstige) leerkracht BSO al met een ander, negatief ook bekijkt, dan kan je er beter mee stoppen, want dan ben je de titel leerkracht niet waardig.

    En dat zal een BSO-leerling altijd aanvoelen.

    Like

Geef een reactie

