Trein gemist?

Ik wist toen ik afstudeerde aan het middelbaar onderwijs dat voor sommigen het leven plots in een stroomversnelling zou geraken tegenover het mijne. De meesten zouden gaan werken en ik zou nog verder studeren, waarmee ik het “echte” leven nog even verder uit stelde.

Ondertussen zijn we drie jaar verder en is er vanalles gebeurd in mijn leven, waar één jaar zelfs een halve televisiesoap leek en alles maar bleef komen.

Toen vorige week plots één van m’n oudklasgenoten zijn status op Facebook veranderde in “verloofd” moest ik even slikken. Uiteraard is Facebook de dag vandaag het ultieme middel om enigzins op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen in “vrienden” hun leven maar daarnaast. Af en toe lijk ik wel mijn trein gemist te hebben, alsof ik ben blijven steken in het jeugdig geweld terwijl al mijn middelbare klasgenoten al echte levenssoldaten zijn.

Op twee mensen (en ik dan) wonen de overige 11 al alleen (of nuja, beter gezegd: samen), de meeste hebben gewoon gehuurd, maar eentje heeft al een eigen huis (weliswaar voornamelijk dankzij de hulp van mammie en pappie).
Daarnaast is één iemand zelfs al in blijde verwachting, of meer nog, die moet binnenkort al gaan bevallen. Dat die persoon nog een maand jonger is dan mij is nog ietsje harder verschieten.
En nu is dus ook iemand verloofd.

En ik zelf? Ik heb eigenlijk op dit momenten geen realistische echte toekomstvisie. Ik heb jarenlang een visie gehad, ik wist enigzins waar ik naar toe wou, maar de laatste jaren hebben alles zo heftig door elkaar geschud dat ik het gewoon niet weet. Ik bekijk het nu voorlopig stap voor stap, maar ik hoop ooit terug te kunnen dromen over toekomst. Er is ten eerste niks heerlijker dan wat dromen, maar het geeft daarnaast ook een idee van waar je naar toe wilt.

Maar af en toe beangstigend het me wel dat ik eigenlijk in het “echte” leven helemaal nog niet zo ver sta, terwijl ik ook weeral bijna 22 jaar wordt.

One thought on “Trein gemist?

  1. Geen trein gemist. Uw trein heeft gewoon vertraging! In juli had ik een bijeenkomst met mijn klasgenoten van het laatste jaar middelbaar.

    3 studeerde nog (ik en 2 anderen). Bijna iedereen had al een appartement, hetzij gehuurd, hetzij gekocht. Twee hadden al een huis gekocht. Iemand heeft een grond gekocht waar een huis opgebouwd kan worden. Misschien 1 iemand, die naast mij nog bij de mama woonde zonder een eigen stekje. 1 iemand had een appartement gekocht en die verhuurd het.

    1 iemand is ook verloofd.

    Grotendeels werkten ze allemaal al en een iemand had zelfs een eigen bedrijf.

    Maand later blijkt dat er eentje ook zwanger was (die moet in maart / april gaan bevallen)..

    Maar een maand later bleek ook dat ik niet meer ging verder studeren..

    Ik wil hier nu niet mee zeggen dat jij moet stoppen met studeren hé, maar ik wil hiermee aanduiden, dat sommige dingen echt snel kunnen gaan.

    Ik denk dat je, zeker als je van BSO komt, ver in het leven staat… Gewoon omdat jij nog op de hogeschool zit! Tegenwoordig is het ook niet meer zo evident dat studenten van TSO of ASO hun diploma halen in de hogeschool. Die ken ik ook.

    Nog maar te spreken van de jongeren die tegenwoordig meer en meer vroeger stoppen met school… Schoolmoeheid…

    Plus, ik vind je ook volwassener dan mijn leeftijdsgenoten die vorig jaar zijn afgestudeerd maar nog geen zin hadden om te werken dus zijn ze een nieuwe opleiding gaan volgen. Die stonden niet stil bij het gedacht: “waar sta ik in het leven”.. Die denken alleen maar aan fuiven, feesten en plezier maken. .. Als je me snapt wat ik bedoel 😉

    Nee echt, je staat al ver in het leven.. het lijkt traag te gaan, gewoon door jouw ex-klasgenoten. Maar je moet naar leeftijdsgenoten in het algemeen zien: gemiddeld heeft een leeftijdsgenoot aan de hogeschool of unief 1 jaar verspeeld.. En zitten ze niet in een “gewone” opleiding van 3 jaar, dan zijn het er 4 of 5.. (we denken aan Apothekers en Kinesisten)…

    Maar in mijn ogen sta je dus al ver in het leven! 😉

    Like

Geef een reactie

