Fotografie/Interview-droom

Ik heb het altijd gehad voor fotografie met verhaal. Foto’s hebben geen verhaal nodig, goede foto’s toch niet. Foto’s vertellen verhalen op zichzelf, gelijk welk onderwerp op de gevoelige plaat werd vast gelegd.
Michiel Heyndrickx is zo’n fotograaf die heel sterk is in het maken van die foto’s, en heeft al enkele knappe boeken gemaakt.

Maar het is vaak even boeien om het verhaal achter de foto wél te kunnen lezen. Je mag het niet meteen doen, want eerst moet de foto een verhaal vertellen. En dan pas mag je het verhaal lezen, als de foto uitverteld is.

Ik wil ooit graag zelf zo’n reeks maken met foto’s maken, met zwart-wit foto’s. Maar ik wel daarnaast ook praten met die mensen, apart. Luisteren of ze spijt hebben van beslissingen die ze namen. Of ze spijt hebben dat ze bepaalde dromen niet verwezenlijkt hebben. Of ze überhaupt nog wel dromen hebben. En hoe ze terugkijken op hun leven. En of ze, op het einde van de rit, eigenlijk wel gelukkig zijn.

Want dat is wat ik me vaak afvraag bij oudere mensen/koppels. Of ze nog echt verliefd zijn. Of ze geen spijt hebben van zaken of beslissingen. En of ze echt gelukkig zijn, nu het er bijna voor hen opzit.

Maar dat zijn denk ik vaak heel persoonlijke vragen, en ze zullen zich er zelf ook wel al eens over nagedacht hebben. Maar ik denk dat dat een interessante reeks zou kunnen opleveren ja. Dat wel.

4 gedachten over “Fotografie/Interview-droom

Geef een reactie

