Eerste herexamenweek

De eerste herexamenweek zit erop! Nog één week te gaan en alle herexamens zitten er gewoon op.

Dinsdag ging ik van start met economie, een vak dat ik ondertussen al mee sleur uit m’n eerste jaar, en u mag dat sleuren best letterlijk nemen. Omdat ik van het vak echt af wil heb ik de voorbije weken enorm geblokt en had ik zowat alle oefeningen uit het handboek gemaakt tot ik ze volledig snapte. Met veel goede moed trok ik dan ook naar het herexamen. Om dan daar een heel klein examen te krijgen met oefeningen die een pak moeilijker zijn dan in het boek. Zo ontbreken er plots twee waarden in plaats van één bij één van de vragen die op 1/4 van de punten stond. Dat is pijnlijk als je dan vast komt te zitten. Het ging erom de evenwichtshoeveelheid en de evenwichtsprijs te bereken. De bereken je door het punt te vinden waar zowel vraag als aanbod gelijk zijn. In het handboek kreeg je dan een formule om vraag en aanbod te bereken en moest je enkel de prijs achterhalen. Op het examen werd het echt plots dit:

P = 20-0,5Qv
Qa = 2/3+20/3P

En wat jij zoekt is dus Qa = Qv.

Geloof het of niet, maar op dat moment blokkeert mijn brein. Ik heb van het vierde middelbaar geen wiskunde meer gehad. En de wiskunde die ik in Kantoor kreeg was een pak makkelijker dan dit. Dus ik had echt geen flauw benul hoe ik me hieruit moest slagen. Ik hoop dat ik op de andere vragen nog genoeg punten heb verzameld maar ik ben enorm gedesillusioneerd buiten gekomen en met als gevolg dat ook quasi alle motivatie weg was.

Enorm veel angstmoment dus, maar deze middag was het tijd voor het tweede herexamen, met name HRM. Een interessant vak, daar niet van, maar onze “cursus” bestond uit niks anders dan 7 bundeltjes met korte en bondige slides. Daarnaast hadden we een lijst gekregen van iets meer dan 100 vragen, waarvan onze lector er 10 zou stellen. Nu, simpel zou je denken, enkel die vragen leren. Maar de antwoorden stonden niet letterlijk in die slides hoor. Nee, je moest voldoende de logica zien en de linken maken.
Maar het examen ging al bij al redelijk vlot en denk wel dat ik er door zal zijn.

En de motivatie, die is nu ook wel een beetje terug.
Op naar volgende week!

Maandag: financieel management
woensdag: Frans (2x)
vrijdag: statistiek

2 gedachten over “Eerste herexamenweek

Geef een reactie

