Overslapen

Voor het eerst in vier jaar Hogeschool Gent heb ik me overslapen. En eigenlijk nog niet eens zo lang hoor, ik kon m’n volgende trein nog halen waarmee ik nog nipt op tijd zou zijn.

Nu, eerst waarom ik me overslapen heb. Normaal staat m’n alarmklok geprogrammeerd en de timer van m’n stereo. Nu, sinds begin deze zomer durft m’n wekker z’n luide biep-biep-biep al eens verwisselen voor een fluiter biepje. Eentje waarvan je niet wakker wordt, geen ramp want dan is er m’n stereo nog. Ware het niet dat die heel af en toe z’n kuren heeft en dan geen radio speelt maar gewoon een zachte ruis. En dat was dus deze morgen samen het geval.
En dat is waar het woord het “trein” heel belangrijk wordt. Want vanaf het moment dat je die trein opstapt geef je alles uit handen en leg je het in de machinist zijn handen. Al wat jij kan doen op een trein is zitten, naar buiten kijken of nog een beetje slapen. Maar die machinist (en uiteraard alle andere factoren die ervoor moeten zorgen dat jij “op tijd” op je bestemming komt) beslissen over jouw lot.

Nu, ik kon m’n volgende trein nog halen dus.
Jammer genoeg besliste het lot voor mij dat ik een dikke twintig minuten te laat in Gent zou arriveren. Wat wil zeggen dat mij les al tien minuten bezig was. Dat het al bijna een half uur bezig zou zijn als ik aan het lokaal arriveerde. Aangezien bij de lector de regel “te laat is niet meer binnen” van kracht is probeerde ik alsnog met een klopje binnen te gaan maar de deur was op slot.

Geen ramp, dan maar op zoek naar wat koffie, niet onbelangrijk om de dag te beginnen, en ondertussen zelf studeren. En daarna naar de les quality management. Maar toen ik daar aankwam zei één van m’n studiegenoten dat ik terug mocht keren, dat de lector afwezig was.

Les van de dag? Volgende keer als m’n wekker én stereo collectief beslissen om me te laten overslapen blijf ik gewoon liggen en is het de moeite niet om op te staan. Toch?

Geef een reactie

