Yann Tiersen

Ik kan genieten van piano-muziek. Van pure, warme, pianomuziek. Niet dat ik van andere muziek hou hoor. Maar ik heb wel één voorwaarde, als het niet zomaar hersenloze boenkeboenk-muziek is.

De Takata’s van deze zomer, de huidige Gangnam Style… Allemaal goed en wel voor één (en welgeteld één) keer. Niet meer. Klagen dat de muziekwereld niet meer verkoopt. Maar zo’n nummers, die halen moeiteloos de nummer één positie in de charts. Vreemd, toch? Dat net zo’n muziek wel gekocht wordt door mensen. Muziek die ze over zes jaar toevallig ergens tegen zullen komen op hun pc, als het al niet lang verwijderd is natuurlijk, en dan éénmalig luisteren, en zich afvragen waarom ze het in hemelsnaam ooit gekocht hebben.

Nee, muziek. Dat is zoals The Beatles. Of zoals de jonge U2. Muziek dat verteld iets, dat verwarmd mensen.
Het beste moment om (goede) muziek te luisteren is ook tijdens grijs, regenachtig weer. Echt waar, goede muziek wordt er alleen maar beter op.

Ik leerde Yann Tiersen kennen door een meisje dat piano speelt en zei dat ze bijna “Comptine d’une utre été” kon spelen. Aangezien ik het niet kende zocht ik het op en bleek het uit de soundtrack van Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain te komen, dus ik beluisterde die volledig, werd verzot op de muziek van die cd en ging nog verder op zoek naar de muziek van Yann Tiersen.

Yann Tiersen blijkt een fantastische artiest/muzikant te zijn die soundtracks schrijft voor (voornamelijk) Franse films en daarnaast ook nog een succesvolle carrière heeft met zijn eigen muziek los van de films. Fantastische samenwerkingen op live-albums, cd’s die gevoelens laten klinken.

Dit zijn mijn twee favoriete nummers:

yann2

5 thoughts on “Yann Tiersen

Geef een reactie

