Sociale media

Een heleboel mensen zijn tegen de sociale media, vooral tegen Twitter, dat de vuilbak en de riool zou zijn van het internet. Mensen die elkander afbreken of delen wanneer ze juist naar het toilet gaat en met welke soort boodschap dan.

Ik ben sinds 2009 actief op Twitter (partly thanks to Luxuryluv) en heb in al die tijd nog niemand afgebroken, noch heb ik gedeeld wanneer ik juist naar het toilet ging. Toch heb ik in die vier jaar al een klein 12 000 tweets (berichtjes dus voor de onbekenden) getweet, 214 tweeps die mij volg en volg ik zelf zo’n 475 tweeps.

Wat doe ik dan wel als ik geen mensen afbreek noch deel wanneer ik naar het toilet ga? Ik deel mijn mening, als ik ergens tevreden over ben of enorm van genoten heb. Ik deel er foto’s, belevenissen. Het is een soort “reclame”-middel voor m’n blog. Maar daarnaast heb ik kleine, korte, gesprekken met verschillende mensen, soms neem ik deel aan zo’n kleine discussie of wissel ik tips uit met anderen (of krijg ik juist tips).

Allemaal goed en wel, maar we worden er toch een pak minder sociaal door. Yeah right, het zijn zeker niet de sociale media die ons tegenhouden om terug op de straat te gaan zitten met een stoel zoals vroeger. Meer nog, ik zou durven stellen dat we door de sociale media terug socialer worden! We praten met mensen, vaak uit alle windhoeken van de wereld, en leren ze soms beter kennen. Soms spreken we af met die mensen die we ontmoet hebben via de sociale media, we beginnen te schrijven met elkaar of bouwen gewoon een soort online-vriendschap op.
We blijven niet binnen door de sociale media, meer nog, je kan niks serieus delen als je niet buitenkomt, noch kan je deelnemen aan discussies over onderwerpen waar je niks over las of beleefd hebt.

Maar natuurlijk vind niet iedereen die sociale media fijn, en dat is logisch. Meer dan ooit is het voor iedereen even gemakkelijk zijn kritiek te delen, kritiek die soms terecht is. Als we ontevreden zijn over een bepaalde service van een bepaalde dienst/bedrijf/merk zullen we ze sneller delen en als ze terecht is zelfs nog andere gefrustreerde mensen vinden.
Meer dan ooit moet een bedrijf dus zorgen dat ze online actief aanwezig zijn. Waar vroeger het oké was om één statische pagina te hebben die zelden veranderde moeten bedrijven zich nu ook focussen op Facebook en Twitter (én liefst beiden!).

Uiteraard zijn er die er minder sterk in zijn, zoals Free Record Shop, die via Twitter passief werkt (enkel de Facebook-posts deelt) en via Facebook zelden antwoord op vragen/meldingen/reacties van hun klanten.
Je hebt Telenet die het super goed doet. De meeste (online-)Telenet-gebruikers kennen Charlotte van Telenet die actief is op Twitter (ja, tweet maar eens met problemen, je zal zo snel mogelijk geholpen zijn!), maar ook op het Telenet-forum alsook op de Facebook-pagina.

Je hebt andere bedrijven die weigeren de stap te maken, en dan werknemers hebben die het voor hen doen, zoals de fantastische @StationschefBMO die de reizigers via Twittert meldt waar er verwachtingen/vertragingen/problemen zijn en hoe dat dan komt.
Of zoals @JohanBr, beter bekend op Twitter als de Manna-man. Zijn hele verhaal kan je lezen op z’n blog “Manna en sociale media“.
Lang verhaal in het kort: Johan is sales manager bij Manna, een producent van koude en warme sauzen (mayonaise, Mannalouse, bolognaise, carbonara,…) en toen hij ontdekte dat de merknaam (iedereen heeft sowieso wel eens een pot bolognaise-saus van Manna gegeten!) niet zo bekend was besloot hij hun producten te promoten, tweeps die tweette over Manna (#Manna met de hashtag!) kregen een Manna-doos vol heerlijke sauzen.

Ook ik kreeg eind augustus zo’n lekkere doos met verschillende sauzen en enkele Manna-pennen (het enige dat niet eetbaar is van hen blijkbaar trouwens…).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ondertussen is de pot mayonaise (de echte van bij de frituur!) een vaste waarde geworden op de tafel op vrijdag frietjesdag, is de groentensaus enorm lekker bevonden voor bij de spaghetti en zijn ook de balletjes in tomatensaus (ofte Samsonsaus!) een favoriet. En dat is dan nog maar een kleine greep uit de doos.
Ondertussen heeft Manna (bijna) 800 fans op Facebook en een potentiële worldwide trending hashttag in België dan.

Zijn die sociale media dus een slecht iets? Nee hoor, als je ze correct gebruikt (je deelt namelijk zoveel als je zelf wil!) zijn ze een fantastisch medium om enorm interessante en leuke mensen te leren kennen.

6 thoughts on “Sociale media

  1. Sociale media heeft me de afgelopen tijd bijzonder veel opgeleverd. Het is maar net hoe je het inzet. En ieder ‘nieuw medium’ wordt in het begin altijd door de maatschappij afgekraakt of als ‘gevaarlijk’ gezien. Kijk maar naar televisie dat moeite had met doorkomen. Of radio dat verboden was.

    Like

  2. Mooi artikel Froy, of is het Troy 🙂 ? Je hebt een goede kijk op de sociale media en bent een zeer waardevolle tweep. Iemand waarvan je kan zeggen daarvoor ben ik op Twitter.
    Geweldig dat je mijn Manna verhaal gebuikt als voorbeeld. Ik doe mijn best om op een speciale manier ons bedrijf op de sociale media bekend te maken. Dat lukt me aardig maar ik merk toch ook dat het niet bij iedereen doordringt hoe sterk het medium sociale media wel is. Gewoon doorzetten denk ik maar en alle erkenning die ik ervoor krijgt doet me echt deugd.
    Thanks !

    Like

    1. Je mag Troy en Froy zeggen, als het maar geen Trois of Trox is! 😉

      Manna is een mooi voorbeeld van hoe sterk de sociale media kan zijn bij bekendheid van het merk, uiteraard bereik je niet iedereen (maar dat doe je met geen enkel middel), maar ik ben er wel van overtuigd dat de naamsbekendheid rond het merk (en hun producten) toch gegroeid is ondertussen.

      Maar zeker verder blijven doen, het is mooi hoe jij je inzet voor Manna en het sociale medium ook echt sociaal gebruikt! 😉

      Like

Geef een reactie

