Gastcollege: Stefaan Lammertyn & Johan Bruynseels

In het derde jaar van de opleiding KMO-management krijgen de studenten het opleidingsonderdeel “Bijzondere Topics”, geen lessen maar wel wekelijks een gastcollege van mensen uit het werkveld en met betrekking tot de bedrijfswereld.

Vandaag vond het laatste gastcollege plaats en kwam Stefaan Lammertyn spreken, een kenner als het op sociale media aankomt en heeft zelf ook een bedrijf dat andere bedrijven bij staat in het voeren van een social-media beleid. Daarnaast is hij ook schrijver van het boek “Succesvol met sociale media” dat ondertussen aan een derde druk toe is en geactualiseerd werd met onder andere het voorbeeld van Manna, waar Johan Bruynseels een drijvende kracht is achter het social media verhaal. Een perfect voorbeeld dus uit de praktijk om het theoretische stuk van Stefaan Lammertyn te ondersteunen.

Met andere woorden, ondanks dat ik het opleidingsonderdeel pas volgend jaar in mijn curriculum zal hebben staan kon ik niet anders dan aanwezig zijn deze ochtend.

En het was meer dan de moeite, ondanks dat ik ondertussen toch vrij bekend ben met het social media gebeuren (en eigenlijk op alle aangehaalde social media actief ben) heb ik af en toe toch ook nog iets opgestoken of met een glimlach al knikkend bevestigd.

Voor het groepswerk van marketing dienden we ook een stuk te schrijven dat onze aanbevelingen naar social media voor het bedrijf dat we bespraken inhield, velen vonden dat een moeilijke opdracht, ik vond het eerder een kans (lees: verplichting) om eens outside the box te denken. Aangezien social media nog iets nieuws is kunnen veel bedrijven nog meebepalen hoe ze het op een (goede) manier kunnen gebruiken. “Zaakvoerders zullen zelden B2B gaan communiceren” is geen argument om het niet te gaan proberen doen. Uiteindelijk zijn er verschillende zaakvoerders van kleine en grote bedrijven aanwezig en zou je wel een klik kunnen maken om het wel te gaan doen.

Eén wederkerend iets als het over marketing gaat: “gebruik het gezond boerenverstand”. En dat is misschien wel het belangrijkste. Je hoeft geen hoge opleiding gedaan te hebben om social media om een goede manier te (leren) gebruiken.

En na de presentatie van Stefaan Lammertyn was het dus tijd voor de praktijkcase van Johan Bruynseels die het verhaal kwam vertellen over de “Manna-dozen” (zoals ze gekend zijn onder de tweeps). Het leuke aan de presentatie was dat de case duidelijk geïllustreerd werd met de vele tweets, instagramfoto’s en facebookposts van zijn Manna-ambassadeurs. Want Manna heeft geen fans, maar ambassadeurs. En dat is een knap gegeven vind ik, want een ambassadeur lijkt belangrijker voor het bedrijf dan een fan. En daar doet Manna het goed met Johan, de persoonlijke aanpak op Twitter. Ondanks dat Johan vaak ook zijn eigen ideologie deelt met zijn tweeps (en daar dient het voor) is Johan ook Manna. En dat geeft hij door aan zijn tweeps, die ambassadeurs worden. Ze vertellen over de lekkere Manna-sauzen die ze geproefd hebben, ze posten foto’s en sturen recepten op en ze vertellen hun meningen.
Mocht je geïnteresseerd zijn in Johan zijn presentatie, die vind je terug op zijn website. In zijn presentatie kom je vast wel “enkele” bekende gezichten tegen! 😉

En als de examens van mij en mijn mede-studenten niet goed lopen ligt dat alleszins niet aan Johan, want hij stuurde iedereen naar huis met een potje hemelse bolognaisse-saus en een echte Manna-pen (het enige van het Manna-huis dat niet eetbaar is).

Mocht je mijn visie over de social media gemist hebben die kan je hier nog steeds herlezen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s