Kerstkaarten

P1030897

Het moet iets meer dan vijf jaar terug zijn. Misschien enkele jaren meer. Wanneer iedereen nog uitzocht hoe we internet nu juist moesten gaan gebruiken. Als vervanging van de telefoon’s om afspraken te maken omtrent verjaardagfeesten en die dingen. Of eerder als kort communicatiemiddel om de andere kant van de wereld te gaan bereiken? De tijd van msn, smiley’s en Netlog. Lang vergane glorie.
Toen een Hotmail-adres nog “cool” was en e-cards leuker waren dan gewone post.

Net zoals ik toen uitkeek naar e-mails, des te meer geniet ik van gewone post. Er is niks leuker dan dingen schrijven naar mensen. Je best doen om niet te kriebelig te zijn bij het schrijven. Om te zorgen dat alles leesbaar is, maar ook niet te scheef geschreven wordt. Om wat creatief te zijn in je schrijven, om eventueel wat versiering toe te voegen. Met heel veel plezier schreef ik dus enkele weken terug zo’n twintigtal Kerstkaarten. Lang nog geen groot aantal, zoals sommige mensen wel over de veertig kaarten moeten schrijven.

Ik schreef op iedere kaart een andere tekst. Bij de sommige kaarten zelfs een persoonlijke tekst voor de persoon. Sommige enveloppen kregen wat versiering mee. Niet alleen omdat het plezant wordt voor diegene die het ontvangt, maar zo is er ook voor mij afwisseling in wat anders een fabriek-achtige sfeer van kaarten schrijven wordt.

Schrijven is een stukje van jezelf weggeven. Je spendeert wat van je tijd in die persoon, en ondanks dat je mekaar niet ziet is het pakken persoonlijker dan een mail of digitale kaart. Schrijven is fijn, want je krijgt ook post terug. En dat is leuk. Voor de handschriften. Voor de teksten. Ik geniet daarvan.

En de kaartjes, ze hangen boven mijn bed, daar kijk ik iedere avond voor ik ga slapen even naar. Omdat ze persoonlijke boodschappen bevatten, en net dat maakt Kerstkaarten, geschreven-met-de-post-verstuurde-Kerstkaarten, zo fijn!

Aan iedereen die schreef: bedankt (ongeacht of het kaartje al arriveerde of niet, BPost heeft tenslotte enkele drukke weken op dit moment). En aan de anderen, misschien tot volgend jaar! 😉

2 thoughts on “Kerstkaarten

Geef een reactie

