De Entertainer

deleeuwPaulfoto

Ik moet eerlijk zijn: ik ben fan van Paul de Leeuw. Al een aantal jaar. Ik denk dat het begon toen Robbie Williams te gast was bij Paul’s Parenavond. Wat ik zag was een kleine, gezellige studio met een ongescripte show. Robbie die zich amuseerde en K3 (toen nog met Kathleen) die zich gewillig mee lieten opgaan in de show, los van hun kinderlijk en braaf imago.
De zaterdag erop keek ik naar “Mooi! Weer de Leeuw!”, wat een zo mogelijk nog fijner en losser programma bleek. En zo groeide mijn liefde voor Paul.
Toen de volgende zomer een soort van greatest hits cd verscheen was ik meteen dol op zijn liedjes. Sommige flamboyant en vrolijk, andere ontzettend ingetogen en vertederend. En dat is ook wel een beetje Paul. Iemand die heel luid is, en dan het volgende moment een hele zaal met tranen in de ogen achter laat.

Een jaar of twee terug kocht ik zelfs “Honderd uit één”, nogmaals een greatest hits met 100 liedjes. Opgedeeld op vijf cd’s (Paul’s lievelingen, favorieten, live, vrolijkheid en typetjes). En weer lieten ze me niet in de steek. Vaak krijg je zelfs wat kippenvel.

En ik keek dan ook uit naar de documentaire die gemaakt werd voor Paul’s vijftigste verjaardag. Hij liet zich een jaar lang volgen door een cameraploeg van de Vara. Ze mochten overal en alles filmen, behalve in zijn privéleven. En ik denk dat ze net niet diep genoeg doordrongen. Dat we wel de bolster te zien kregen, maar nooit echt wat daarin zat. Ik bleef wat op m’n honger zitten.
Uiteraard was er wel Paul die geraakt was door kritiek door iemand die hij beschouwde als z’n mentor. Uiteraard waren er wel de conflicten binnen zijn team van PAU!L als het niet volledig ging zoals hij het wou. Maar volgens mij hebben ze enorm veel kansen onbenut gelaten, gewoon een camera achter Paul gehangen en daar verder niks mee gedaan.

En dat is wel jammer, want veel meer kwamen we niet te weten van Paul, zelfs niet van Paul op z’n werkvloer. Terwijl hij iemand lijkt die enorm goed weet wat hij wil en hoe daar te geraken, maar ook als een enorm liefhebbende man.

Manneke Paul, kom maar snel terug!

Geef een reactie

