Afscheid van MSN

Zo’n 10 jaar geleden (eigenlijk 9, om echt volledig en correct te zijn) ging een nieuwe wereld voor me open. Vanaf dan hadden we internet thuis. Een computer met internet. We hoefden niet langer naar de bib voor wat opzoekingen op het internet.

Dat er ooit een dag zou komen dat ik meer zou doen dan opzoekingen op internet was toen nog ondenkbaar. Het internet had nog geen Facebook, nog geen Twitter. Ja, er was Netlog. Dat kwam stilaan een beetje op. Maar dat was lang nog geen sociale media zoals we die vandaag kennen.
En ja er waren fora. Interessante zelfs. Over mijn idolen zelfs! Maar na een half uurtje was ook daar de pret wel gedaan voor een dag.

Maar er was msn. Een fantastisch iets. Want je kon, zolang je de andere persoon z’n e-mailadres had en hij/zij jou accepteerde, praten met mensen. Over het internet. En er waren leuke gele figuurtjes. Een openbaring!
Ja, ik kon praten over het internet met m’n oma, met m’n stiefmama, met m’n papa en met de mensen van school.

En daar hield het op.

Internet is enorm veel veranderd in die tien jaar. Er kwam web 2.0. Alles werd dynamischer. Er kwam video, in HD zelfs, er kwam streaming, het werd sneller, korter en krachtiger. En het world wide web zorgde niet alleen dat informatie van de ene kant naar de andere kant kon. Nee, het zorgt er nu ook voor dat de wereld zodanig klein is geworden dat het inderdaad een small world after all is.
Je kan vandaag op een uur tijden ontzettend veel nieuwe mensen leren kennen via het internet en dat allemaal dankzij de sociale media die zelfs de fora van destijds stilaan zijn gaan vervangen.

Maar msn bleef. Ja, uiteraard waren er wel de aanpassingen, die opstand teweeg brachten zoals dat bij Facebook nu het geval is. Toen de gele mannetjes wat gemoderniseerd werden bijvoorbeeld. Of toen MSN plots Windows Live Messenger zou worden.
En uiteraard waren er ook de geweldige aanpassingen waar al langere tijd naar gevraagd werd, en waar een oplossing voor was (MSNPlus iemand?). Nooit waren de oplossingen zo goed als bij MSNPlus. Ze verdwenen uit het laatst genoemde pakket en werden niet gebruikt bij MSN.

Maar vanaf vandaag is het gedaan met MSN. Ook ik heb mijn, licht gedwongen, overstap gemaakt naar Skype. Een nieuw programma waar ik me niet in thuis voel. De melding geluidjes die ik maar niks vind.

MSN was uiteraard een ghost-town. Waar vroeger nog twintig contactpersonen online waren, waren er dat nu amper nog vijf. En als ik dan met één iemand spreek is het veel. Vaak dezelfde persoon.
In Skype is de lijst er niet drukker op geworden. Er zijn tenslotte genoeg mogelijkheden om op één website met al diezelfde contacten te chatten (maar niet met mij, ik ben nooit online op Facebook…).

Het ga je goed MSN, bedankt voor je tien jaar trouwe dienst!

Geef een reactie

