Robbie Williams – Take The Crown Stadium Tour (cd)

13260_573972836007570_5209743_n

Toen ik in december mijn tickets bestelde voor het concert van Robbie Williams afgelopen augustus was er ook het goede nieuws dat er, net zoals voor het concert in de O2 in Londen eind vorig jaar, ieder concert een cd zou worden opgenomen tijdens de avond zelf. Of, met andere woorden, je zou na het concert nog talloze keren kunnen nagenieten van de avond die je zelf hebt bijgewoond. Met plezier betaalde ik dus €30 meer voor een driedubbel cd na het concert thuis te ontvangen. De belofte van Concert Live, de firma uit Engeland die mee op tour zou gaan voor deze cd’s op te nemen, is om de cd twee weken na het concert in jouw bus te kunnen droppen. In november duurde het wat langer omdat ze een onverwachte grote aanvraag voor de cd’s hadden. Maar ook nu had ik na twee weken nog steeds geen cd. Na enkele tweets (leve de social media!) bleek dat er een probleem was en dat ze hun stock uit Brussel nog niet hadden ontvangen in Londen en de cd nog niet konden versturen. Misschien niet slecht, want ik zat tenslotte in het midden van mijn herexamens. Mijn hoop was dus ook groot dat ik op het einde van mijn herexamens de cd in mijn bus zou vinden. Ik moest nog enkele dagen langer wachten, maar nu, meer dan een maand na het concert kan ik eindelijk genieten van de live cd!

Dat de mensen van Concert Live weten wat ze doen bewijst de bijzonder goede kwaliteit van het geluid. Geen overdreven aanwezigheid van geschreeuw zoals bij de vroegere bootlegs maar ook geen ‘dit zou in een studio kunnen opgenomen zijn’ geluid. Nee, het kan mee met de echte live-cd’s die je in de winkels vind, maar dan nog iets beter omdat je er zelf bij was.

De zelfde excitement van 3 augustus die terugkomt wanneer je het verwelkomende geschreeuw hoort van zijn fans, de kriebel bij “My name is Robbie Fucking Williams, you’re Belgium and for the next two hours you’re ass is mineeeeee” en de zin om te springen wanneer hij “bounce you m…..” schreeuwt. Dat de opnameapparatuur geïnstalleerd was op/aan het podium valt op wanneer je dezelfde galm hoort die je kon ‘genieten’ wanneer je front row stond. Storend. Misschien een beetje als je opzoek was naar de echte goed gemixte live-cd, maar het draagt ook bij aan de totaalbeleving van toen.

Dat de show sterk opende valt direct op, maar dat de boel helemaal ontploft tijdens de ACDC-intro voor ‘Kids’ valt direct helemaal op. Direct ben ik weer de energiek op en neer springende jongen met een brede glimlach (het moment dat Olly Murs recht naar mij keek en alleen maar breed kon glimlachen omdat hij net zozeer een grote fan is van de heer Williams als ik vergeet ik nooit). Het goede geluid valt des te meer op.
Ook de kleine reacties van Robbie op het publiek tijdens de nummers zijn beter te verstaan dan tijdens het concert, vooral omdat je niet volledig opgaat in het nummer en details nu éénmaal beter opvallen wanneer je rustig luistert.
Het is breed glimlachen wanneer Robbie zijn b(sl)e(cht)ste Frans bovenhaalt en nog meer wanneer hij het Engelse “I love you dearly and I’m very grateful that you’re here tonight” naar het Vlaamse “Ik heb een groot piemel”.
Ook leuk is het nationale karaoke-moment met “Yellow”, “Yesterday”, “Sweet Caroline” en “Wonderwall” voor dat hij doorgaat met een akoestische set. En uiteraard ontbreekt ook het moment niet waarop hij zijn voorstel doet om onze nieuwbakken koning Filip te vervangen door Robbie himself. Nu we achterna weten dat hij dit voorstel maakte terwijl prins Laurant en prinses Claire in het publiek zaten draagt dit alleen bij tot de grap.

Enig minpunt aan de cd is bij de overgang van de eerste naar het tweede is er geen fade out/in (wat positief is om ze op de pc aan elkaar te luisteren) maar wel jammer dat een stukje hernomen wordt en de nummers dus abrupt eindigen/beginnen. Maar dat kan de pret zeker niet drukken! Positief is dat er geen enkele seconde uitgeknipt werd of er aan de knopjes werd gedraaid om wat dan ook beter te laten klinken. You get as it did sounds on the third of August!

De zin om terug te gaan is alleen maar groter, het besef dat het al het wachten meer dan waard was ook. En deze cd’s zal ik nog eens opzetten. En nog eens. En dan nog eens. Tot ze grijs gedraaid zijn.

Heerlijke kippenvel en mooie herinneringen!

Geef een reactie

