Brief aan mijn eerste liefde

Liefste Britt,

Na al die jaren kan ik het eindelijk wel zeggen: jij was mijn eerste liefde. En ik was niet zomaar verliefd op jou, ik was helemaal ondersteboven van je.

Het moet net voor het vierde leerjaar geweest zijn, in de grote vakantie, of tijdens de paasvakantie van het vierde leerjaar. Ik herinner me alleszins nog dat ik gedroomd had over jou, en dat ik toen pas besefte wat dat vreemde gevoel was in de buik die als vlinders werden omschreven in alle boeken die ik las. Je vulde niet alleen mijn maag maar ook mijn hoofd. Na die nacht speelde ik buiten, in onze tuin, en kon niet anders dan aan jou (en die droom) denken.

Ik weet zelfs nog wat ik heb gedroomd. We zaten in een videospelletje. Niet in van die spelletjes zoals je ze nu ziet en alles quasi een film lijkt, maar van die spelletje waar alles uit blokjes van bijna 1 op 1 centimeter bestond. Wat er exact gebeurde in droom weet ik niet, maar ik weet wel dat er ook ontzettend veel gras was, of dat moesten die groene blokjes onderaan toch voorstellen en er werd heel wat afgelopen. Misschien was het wel een soort van Mario Bross waar de prinses gered moest worden?

Maar ik was dus van kop tot teen verliefd op jou en voor het eerst. Uiteraard was je me al opgevallen. Net zoals je al opgevallen was bij alle andere jongens in onze klas, en vast ook onze school. Je was (en bent nog steeds) knap, je bent open en spontaan. En wat kon je dansen. Er ging jaar voorbij dat afgesloten werd met jouw knappe dansjes en vaak geweldige Kerst-shows tijdens de Kerstfeestjes op school. Dat ik tijdens één van die dans-optredens jouw vuist met een geweldige kracht op me af zag komen en nog geen centimeter van mijn neus zag eindigen (alleen voor de show uiteraard) bedek ik vandaag nog steeds met de mantel der liefde.

Helemaal zenuwachtig werd ik toen we in het schooljaar dat in het teken stond van het circus tijdens een bepaalde turnles ingedeeld werden in hetzelfde groepje. Of beter gezegd moest ik jou en jouw beste vriendin vervolledigen als groepje. De gewone acts met de borden draaiende houden op een stok en dergelijke lukten allemaal, maar het spannendste moment kwam bij het acrobatie-gedeelte. We moesten iemand laten ‘zweven’ op iemands voeten. Eerst probeerde je met Elies, jouw beste vriendin, maar zij viel steeds weer van jouw voeten af. Dus besloot je het met mij te proberen. We pakten elkanders armen stevig beet, je zette jouw voeten tegen mijn buik, duwde me omhoog en we lieten elkaar los, hups, daar zweefde ik! Het enige groepje waarbij het vrij vlot lukte en dus kregen we wat aandacht. En plots verloor ik mijn evenwicht en dus voelde ik me naar beneden tuimelen. Ik belande met m’n gezicht recht naast het jouwe en met een brede, trotste, glimlach zei je “gelukt!”.

Je was speciaal en het mooiste meisje van de klas. Dat je buiten mijn categorie was hoefde niemand mij uit te leggen. Er was geen kans voor een jij en mij samen. Maar je was ook gewoon. Je deed niet anders omdat je mooier was dan een ander. Je deed niet anders omdat je wat van een rijkere afkomst was. Ik werd zelfs ieder jaar uitgenodigd op jouw verjaardagsfeestjes! Jammer genoeg moest ik ook ieder jaar afzeggen. De communie van de broer, een communie van een nicht. Het nadeel van in april te verjaren, daar kunnen we beiden van meespreken?

Af en toe zie ik een foto van jou op Facebook of Instagram voorbij flitsen, zo gaat dat in die nieuwe digitale tijdperk, en dan zie ik nog steeds diezelfde Britt van toen. De immer ravissante verschijning, met een brede glimlach en met haar fantastische krullen. Maar wat nog meer is, je bent nog steeds even klassevol. Geen goedkope decadentie, maar jij brengt de decadentie dichter naar de echte mensen.

Eerste liefdes blijven en die vlinders zullen nooit vergaan. Ik wens jou een warm en vooral mooi leven Britt, en blijf steeds wie je bent!

Veel liefs,
Troy

Geef een reactie

