Wanneer zesjes achtjes worden…

Voor de niet brildragers onder ons, laat me even de situatie schetsen wanneer je voor het eerst een bril op jouw sterkte opzet, of jouw nieuwe aangepaste glazen op jouw snoet mag schuiven dan gaat er een hele nieuwe wereld voor je open. Bekijk het alsof je een nieuwe laptop open doet of een nieuw computerscherm aansluit op de computer. Alle kleuren lijken kleurrijker dan voorheen, alles lijkt scherper en van vuiltjes zijn er helemaal geen sprake. Het is enkel de dagen dat dat gevoel blijft. Bij brilglazen is dat ook zo, enkele dagen geniet je van het nieuwe scherpe gevoel, dingen die je (opnieuw) kan lezen of die je voor het eerst opvallen. Na enkele dagen zijn je ogen gewoon aan dit alles en zijn die nieuwe sterke glazen ook normaal.

Maar ogen blijven ook niet zo goed (of slecht) zoals ze zijn, al gaat die ‘achteruitgang’ minder opvallend. Met wat geluk ga je na een jaar naar de oogarts en krijg je te horen dat er ‘maar’ een verschil is van -0.50 op de huidige sterkte en dan is een aanpassing eigenlijk niet nodig. Maar ik vrees dat de achteruitgang deze keer wat sterker is. De laatste weken loop ik meermaals perron 3 om daar boven te komen en te ontdekken dat het wel zeer rustig is, wanneer ik dan nog eens op het scherm kijk ter controle blijkt het om perron 1 te gaan. Ook de 16 minuten na het uur dat mijn trein zou moeten aankomen/vertrekken blijkt meermaals een 18 minuten te worden. Maar het gaat telkens om de ogen die cijfers verkeerd lezen.

Als het meermaals per week gebeurd dat je op je stappen mag terugkeren wanneer je boven aan het perron komt weet je dat het stilaan tijd wordt om de oogarts te contacteren. En dat deed ik dus. En op 23 januari mag ik langsgaan. Drieëntwintig januari, jawel. Dat was het snelste moment dat mogelijk was.

Nog even perron 3 opwandelen om op perron 1 mijn trein te nemen dus.

2 thoughts on “Wanneer zesjes achtjes worden…

  1. ooh ik ken dat! Toen ik anderhalf jaar geleden mijn nieuwe bril kreeg, dacht ik echt: “Yes. Ik kan weer in HD zien.” En dan die bril zo op en af zetten om het duidelijke verschil te zien.

    Wel jammer dat het zo lang duurt. Heb je dan geen examen?

    Hopelijk heb je snel je bril met betere glazen!

    Like

    1. Haha, inderdaad, dat HD-gevoel!

      Ik zit dan inderdaad in een examenperiode, maar het is gelukkig pas ’s avonds, anders kon het wel vroeger in januari, maar aangezien ik mijn rooster nog niet ken ging ik geen afspraak boeken overdag.

      Like

Geef een reactie

