Hannelore Bedert – Iets Dat Niet Komt

965058_10151883377993565_1438319410_o

18 was ik, en het was mijn eerste concert in het Sportpaleis. De Nekka-nacht waar ik Hannelore Bedert leerde kennen. Waar ze niet alleen een gigantisch knap duet zong met Bart Peeters, maar ook het hele Sportpaleis muisstil kreeg met haar eigen nummer “Met uw ogen toe”. Genieten was het! Haar debuutplaat “Wat als” moet zowat één van de sterkste Nederlandstalige albums ever zijn naar mijn mening, en ondanks dat haar twee album “Uitgewist” naar mijn mening veel ingetogener was en dat haar West-Vlaamse nummers helemaal verdwenen waren, bleef ze een sterkhouder.

Nu, vijf jaar na het verschijnen van haar debuutplaat, is Hannelore terug met haar derde plaat “Iets dat niet komt”. En het mag gezegd, het album staat bol van de sterke teksten en de ontzettend knappe arrangementen, misschien nog wel meer dan voorheen.

De gelijknamige titeltrack van het album dient als opener en vat tekstueel samen waar misschien vandaag de dag wel talloze relaties op gebaseerd zijn “We lopen naast elkaar, omdat alleen toch maar alleen is”. Tweede nummer is “Zoals U”, de single die alreeds deed vermoeden dat het album een stevige plaat zou zijn.

In “Losse Schroeven” vraagt Hannelore zich af wat we ons misschien allemaal wel eens afvragen:

Zou er in mijn bed
nog iemand willen slapen
als die alles van mij wist?
Zou er in mijn bed
nog iemand kunnen slapen
als die alles van mij wist?

Bij “Alles gaat goed” wordt alles voor de eerste keer muzikaal ook uit de kast gehaald en barst het album echt volledig open. Tijdens “Balans” klinkt alles meer een beetje richting “Radiohead”, en dat mag toegejuicht worden naar mijn mening. Dat dit derde album een mix is van het beste van de twee voorgaande blijkt dan weer vooral bij “Vergeet dat ik besta” dat de huilende gitaren weer heerlijk laat weerklinken.

Nummers die aanzetten tot luchtgitaar en heupwiegen, zoals “Ik wou dat ik wist”. Ik wou dat ik wist waarom ik iets doe. Voor “Hoera” wordt alles nog één keer volledig van onder het stof gehaald en gaat men er stevig tegen aan voordat het album rustig afgesloten wordt met “Zon”.

Als je dan nog even geduld hebt hoor je na een lange stilte nog een extra nummer “Afspraak (Voor Catherine)” waar Hannelore je helemaal naar de keel grijpt en de haren over je hele lijf doet rechtstaan. Hannelore, dit was de afspraak de niet.

Naar mijn mening is “Iets dat niet komt” net iets sterker dan “Uitgewist”. Terug wat snediger, terug wat dieper, terug wat wilder. Hannelore Bedert op haar best. Als u nog iets zoekt voor onder de Kerstboom, of u nog op de valreep de Sint schrijven moet. Wel, dit album is een aanrader. Een gesigneerd exemplaar bestel je via haar website HanneloreBedert.be of zie de info op haar Facebook-pagina.

Zeker luisteren: Iets dat niet komt, Balans, Vergeet dat ik besta, Onder mijn huid, ik wou dat ik wist, Hoera

One thought on “Hannelore Bedert – Iets Dat Niet Komt

Geef een reactie

