Op Vier

We zijn ondertussen anderhalf jaar na de lancering van Vier. De vervanger van VT4. En het bracht niet de verandering teweeg in het medialandschap zoals die voorspeld was door zowat alle boekjes. Zendertrouw bestaat wel degelijk.

Dat de start uiteindelijk niet alle verwachtingen in loste is misschien te wijten aan het feit dat de zender na de eerste weken, waar de meeste series die Woestijnvis ooit voor één maakte een vervolg gaf op Vier, twijfelde over zijn smoel en leek terug te grijpen op wat ooit op de plank had gelegen van VT4.

En dat is waar het schoentje wat knelde. Vier en VT4 zijn geen zelfde zenders. Ze trekken zelfs niet hetzelfde publiek aan, op dat van Komen Eten na misschien. Maar Vier wist zich het afgelopen najaar enorm te herpakken en gaf zichzelf eindelijk een smoel, niet met oude waarden die ze meenamen van één, maar ook met nieuwe waarden. En dat ze deze keer geen programma’s van het vergane VT4 hebben geprogrammeerd voor hun voorjaar, maar wederom de sterkhouders van dat vergane schip én enkele veelbelovende sterkhouders en nieuwigheden uit hun eigen stal bovenhalen toont aan dat ze eindelijk hebben beslist welke smoel ze willen en dat ze ook de tijd willen geven aan de zender om die smoel te laten groeien.

Met televisiereeksen zoals “De Rechtbank” en “2013” tonen ze dat ze scherpe documentaires willen maken over verhalen dichtbij de mensen. Met “Los Easy Riders” dat soms een simpele road-documentaire toch kan weten te raken omdat er zoveel meer achter zit. Met “De Ideale Wereld” en “Is ’t Nog Ver?” dat men ook voor de absurde humor weet te kiezen die op de VRT veel te vaak werd doorverwezen naar Canvas voordat ze eindelijk veel kijkers kregen na cult te worden op het internet en dan te genieten van de herhalingen op één. En met “Vermist” dat men ook in Vlaanderen toch nog steeds sterke politie-reeksen weet te maken.

En ook de nieuwe programmatie voor dit voorjaar is veelbelovend, misschien wel meer belovend dan dat van de andere Vlaamse zenders. Als u nog niet naar Vier zapte, doe het dan zeker de komende weken.

Daarnaast weten ze bij Vier ook dat hun doelgroep verder leeft wanneer ze de televisie uitschakelen. Goed onderhouden Facebook en Twitter-pagina’s, een website die minder reclame bevat dan die van de openbare omroep (je moet het maar doen, als commerciële zender!), duidelijker is in de navigatie en meer video’s bevat over hun eigen reeksen om de misschien geïnteresseerden te teasen. Meer dan eens beland één van de hashtags voor hun programma’s in de trending topics op Twitter of zijn ze het onderwerp van hele gesprekken.

En genoot je van één van de prachtige muzikale nummers die zowat een hele lijn vormen door al hun programma’s, van al hun eigen programma’s vind je een playlist terug op Spotify die ze wekelijks bijwerken.

Ik zap hem tegenwoordig meer en meer, op Vier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s