Breaking

Het was door onderstaande tweet van Anke dat ik een bevestiging zag van iets wat ik dus blijkbaar niet alleen denk:

Dagelijks passeert de term “BREAKING” wel over sociale media van verscheidene nieuwsredacties. Er is breaking nieuws wanneer een Vlaamse film genomineerd is voor een Oscar, het is breaking wanneer diezelfde film een andere prijs wint, het is breaking wanneer een wielrenner een wedstrijd wint,… Je zou bijna gaan geloven dat er quasi geen breaking nieuws meer is.

Toch slagen de meeste van die redacties er maar in om enkel wanneer nieuws zogenaamd “breaking” is het quasi direct in hun sociale media feed te krijgen. In het geval van minder “breaking” nieuws duurt het tot een algemene update, en dan worden we ineens overladen met verschillende nieuwsberichten, als het ware je een korte nieuwsflits hoort op de radio.

Daarnaast vinden ook verschillende redacties van kranten waarvan je vroeger verwachtte dat ze enig ‘niveau’ hadden tegenover de meer commerciële kranten dat het tegenwoordig belangrijk is om de uitslag van televisie-wedstrijden zo snel mogelijk na de uitzending te delen, alsook korte samenvatting van de belangrijkste televisiereeksen op het moment.

Hun website’s zijn geladen vol flitsende video’s van onder andere de recentste internethypes of met links en videos van hun zusterbedrijven. Uiteraard is gratis nooit echt gratis en moeten de redacties ook de eyeballs voor de reclameplaatsen op hun website vinden, dat begrijp ik best. Maar wanneer ik “breaking” op Facebook of Twitter zie passeren mag dat een echt breaking-nieuws zijn. Van die vorm van “hoe minder hoe liever”. Dat is breaking. En wanneer ik op een nieuwssite zit hoef ik de uitslag van “Wauters vs. Waes” niet te kennen, noch het verloop van de laatste aflevering van “In Vlaamse Velden”. Die volg ik wel op televisie.

Geef een reactie

