We modderen maar wat aan

Ik ben opgegroeid in een dorp en ging tot het zesde leerjaar naar een dorpsschool. Heel vaak liep er wat in het honderd en heel vaak werden er dingen gedaan of opgelost waarvan ik dacht: “nou, dit is het niet echt, eerder een beetje amateuristisch werk, maar in het middelbaar is het zoals in de grote mensenwereld en alles perfect, mooi en netjes, alles goed georganiseerd.”

How wrong could I have been? Ik ging naar de middelbare school in een stad, en zoals het dat vast voor iedereen is die jaren in een dorpsschooltje naar school ging was alles overweldigend, kwam je plots in het echte leven terecht en dacht je dat amateurisme nu wel voorbij zou zijn en alles perfect geregeld. Maar ook in de middelbare school was het vaak zoeken hoe men iets moest aanpakken en liep er nog steeds heel vaak iets mis en moest er geanticipeerd worden op onvoorziene dingen.

Op het einde van mijn middelbare schoolcarrière deed ik 2 jaar achtereenvolgens stage. Ook toen dacht ik “nu kom ik vast in een gestructureerde omgeving terecht en is alles perfect georganiseerd.” Wederom fout gedacht dus. Heel vaak werden bepaalde bedrijfsprocessen iedere maand op een andere manier uitgevoerd om dat de vorige toch niet zo effectief bleek. En ook heel vaak liepen dingen anders dan ze voorzien werden en moest men anticiperen op de gestelde problemen. Zelfs tijdens mijn laatste stage in een computerwinkel dat tevens een Telenet-center was bleek last te ondervinden in hun samenwerking met Telenet. Last als in, ook hier liepen vaak dingen niet zoals ze moesten lopen. En heel vaak was het ook dan roeien met de riemen die er waren.

Enja, zelfs nu op mijn hogeschool merk ik dat hoe alles vaak ook gepland is er ook nog heel veel misloopt en dat men nog a la minute oplossingen moet bedenken of dingen moet aanpakken.

En heel vaak denk ik dan ook gewoon, misschien modderen we allemaal maar wat aan.

One thought on “We modderen maar wat aan

Geef een reactie

