Lize Feryn – Dagboek van Marie

9789022329375

Dat de veelbesproken zondagavond reeks “In Vlaamse Velden” ook zijn eigen boekvorm zou krijgen zag iedereen aan te komen. Het werden er drie en het vierde lijkt zelfs onderweg te zijn. Zo is de reeks terug te vinden in gewone verhaalvorm, is er een informatief boek dat dezelfde titel draagt als de reeks en er is “Dagboek van Marie”, geschreven door Lize Feryn, de actrice die Marie gestalte gaf in de reeks. Ondertussen lijkt ze bezig te zijn aan de opvolger van het boek, “Brieven aan mijn kind”.

“Dagboek van Marie” was voor mij echter een ontgoocheling. Voornamelijk doordat het geen toegevoegde waarde biedt aan wat er in de reeks gebeurd en zijn de dagboekfragmenten letterlijk alle scènes waar je Marie in zag. Daardoor lijkt Marie een kartonnen figuur en geen mens van vlees en bloed door het gebrek aan diepgang en echte gevoelens. Ontzettend jammer, want het boek zelf is dan wel weer ontzettend mooi vorm gegeven.

Mensen die het boek denken te lezen om iets nieuws te ontdekken, al zijn het maar enkele kleine dingen, komen dan ook bedrogen uit. Het dagboek kent even grote gaten als dat in de serie het geval was en als je de serie niet zag is het dagboek waarschijnlijk niet begrijpbaar door de grote tijdsprongen bij momenten en het gebrek aan diepere gevoelens en/of informatie.

Een gemiste kans, maar misschien wordt de opvolger beter doordat het niet geschreven wordt aan de hand van een reeds bestand script.

https://www.goodreads.com/book/show/20941200-dagboek-van-marie

5 thoughts on “Lize Feryn – Dagboek van Marie

    1. Ja, ik denk dat als je iets leest je nog meer in het verhaal wil geraken, dat je net iets meer wil dan wat de serie brengt. Dat het geen nieuw of ander verhaal wordt is logisch, maar dat je niet eens betrokken raakt bij het boek is jammer denk ik dan…

      Like

  1. Ik vond ‘Het dagboek van Marie’ een mooi boek maar ik kon het personage Marie niet altijd even goed verdragen. Sommige momenten waren zeer aangrijpend maar andere momenten moest ik mezelf dan weer door het hoofdstuk heen sleuren. Het waren korte hoofdstukjes wat er wel voor zorgde dat het boek vlot en gemakkelijk las. Ik vind dat de innerlijke strijd van Marie niet altijd even goed werd geaccentueerd maar en ze werd ook niet helemaal uitgewerkt in het begin. Ik vind het uiteindelijk wel een goed boek maar het heeft zeker wel wat werkpunten. (Niet dat ik het zelf beter kan maar ik moet hier kritisch op reageren voor een schoolopdracht.)

    Like

Geef een reactie

