Harry Potter

P1060228

Iedereen die geboren werd kort voor of tijdens de jaren ’90 kwam in aanraking met de magische wereld, op enkele dreuzels na. En ik moet eerlijk zijn dat ik een tweede begin nodig had met de serie, al kwam dat voornamelijk doordat ik (toevallig) het derde boek huurde in de bibliotheek (want de bibliotheek had ze zeer zelden binnen…) en dus totaal niet mee kon met het verhaal. Toen het vierde boek verscheen kocht ik de hele reeks (tot dan toe) in één keer bij de toenmalige ECI in Gent. Met een loodzware zak wandelde ik daar naar buiten, en toen was ik wel helemaal verknocht.

De magische kriebel die je overvalt bij het lezen van het boek, bij het zien van de covers,… Het is iets wat ik sindsdien niet meer heb meegemaakt en zelfs het herlezen van de boeken kan niet meer diezelfde kriebel naar boven brengen (al blijft er toch nog iets van over wanneer ik ze herlees, al dan niet in het Engels tegenwoordig). Het was voornamelijk het derde boek, “Harry Potter en de gevangene van Azkaban”, die me die gigantische kriebelde bezorgde, dat ik me nog herinner ’s avonds en/of ’s nachts te lezen voor het slapen gaan…

De laatste twee boeken las ik in het Engels, omdat dat ook betekende dat ik ze sneller kon lezen dan dat ik moest wachten op de Nederlandse editie. Maar Harry Potter was waarschijnlijk ook één van de enige boekenreeksen die er in slaagden om mensen ’s nachts te laten aanschuiven voor het nieuwe boek, of waar de winkels middernacht openden voor de verkoop te starten. Ik vergeet nooit de release van het vijfde boek, de Nederlandse editie dan, die ik als had vooruit besteld bij ’t Oneindige Verhaal, die naast hun middernacht-opening ook ’s ochtends iets vroeger openden en een ontbijt aanboden. Geweldig gewoon.

Ik ben er van overtuigd dat J. K. Rowling toen talloze jongeren heeft aangezet om toch maar een boek vast te pakken, mede door de hype die gecreëerd werd door de films. Films die, niet altijd even geweldig waren als de boeken, maar zeker naar het einde toe ook een fantastisch niveau wisten te behalen.

En ondanks dat de reeks er nu eigenlijk op zit (oké, er is nog wel een film aangekondigd die in rechtstreeks verband staat met de Harry Potter-wereld, maar op zich niks te maken heeft met het verhaal zelf…) blijft de magie leven. Naast de Warner Bros Studios Tour in Londen, waar je door de hele set en decors van de films kan wandelen en kledij en andere props kan bewonderen ook Butterbeer kan proeven is er ook nog “The Wizarding World of Harry Potter” in zowel Hollywood als Orlando. In dat laatste opende enkele weken nog Diagon Alley dat adembenemend is en dat je als echte Harry Potter-fan gewoon wil gezien hebben. Zeg maar het nieuwe Disneyland Parijs voor de fans. En trouwens ook de tweede plaats waar je nog Butterbeer kan proeven!

6 thoughts on “Harry Potter

  1. Wauw ziet er super uit! Jammer dat we niks gelijkaardig in België/Nederland hebben, zou er meteen naartoe gaan😀. Ik vond het heerlijk om mijn jeugd met Harry Potter door te brengen, ieder jaar van het middelbaar was er een nieuw boek, echt speciaal om zo het secundair door te komen. De magie van Harry Potter zal voor onze generatie altijd blijven denk ik, bij mij alvast wel!

    Like

    1. Goh, laat het direct een goede reden zijn om eens naar Londen (of Orlando godbetert!) te trekken😀

      Jaaa, Harry Potter was… Gohja, magisch denk ik dat het het nog best omschrijft. De magie zal inderdaad steeds blijven, en zal nog niet direct herhaald worden ook denk ik…

      Like

  2. Deze boeken en films hebben mijn jeugd beheerst en ik kan er nogsteeds geen genoeg van krijgen. Één keer per jaar kijk ik alle films weer opnieuw en slaat mijn hart over als ik het Harry Potter deuntje hoor.

    En dus is het ook mijn droom om sowieso ooit naar Florida te gaan. Volgend jaar gaan we naar Londen, ik kan nu al niet wachten!

    Like

Geef een reactie

