Transcendence

Transcendence

De keren dat ik naar de cinema ga per jaar zijn op één hand te tellen. Gisterenavond was zo één van die avonden dat ik plots, onverwachts, naar de cinema ging. Aangezien het niet voorbereid was had ik ook geen idee van wat er exact in de cinema speelde (en om welk uur). Gelukkig biedt de bioscoop voor de onverwachte bezoekers een “etalage” aan waar men de filmposters met de korte inhoud en de desbetreffende tijden kan zien. Blij dat ik nog op tijd was voor “The Fault in Our Stars” haastte ik me naar de kassa en bestelde mijn tickets. Maar de kassierster wist me, op een nogal onvriendelijke én geïrriteerde toon, te vertellen dat ze “The Fault in Our Stars” niet speelden. Me excuserend dat ik vast verkeerd gelezen had bestelde ik tickets voor mijn tweede keuze: “Transcendence”. Twijfelend aan mezelf begaf ik me naar de zaal. Bij terugkeer zou ik nogmaals langs de “etalage” passeren en nog eens een blik werpen op de tijden. En jawel, na de film gaf die blik me gelijk. “The Fault in Our Stars” speelt volgens de informatie wel degelijke iedere dag om 22u30. Omdat ik ook nogal gechoqueerd was door de onbeleefdheid en onvriendelijkheid van de kassierster besloot ik contact op te nemen met Siniscoop. Dat ze hun mails zelfs op zondag beantwoorden toont respect voor hun klanten, het antwoord echter al veel minder. Mijn klacht dat ik nogal onvriendelijk behandeld werd bleek niet aan te komen en totaal genegeerd, het feit dat de “The Fault in Our Stars” niet speelde was te wijten aan het feit dat er gisterenavond een live-stream was van het concert van André Rieu. Ik werd er fijntjes op gewezen dat ik voor mijn bezoek best hun website kon checken, ondanks dat ik in mijn mail wel vermelde dat mijn bezoek eerder onverwachts was. De bioscoopbezoeker zou dus in de cinema zelf moeten surfen in plaats van te mogen vertrouwen op de, toch door hen aangeboden, info. Logica.

Maar goed, ik koos dus voor de film “Transcendence”, die ondanks de nogal slechte kritieken die ik eerder las best goed mee viel. Wie de film echter kiest vooral door het feit dat Johnny Depp een hoofdrol vertolkt is er aan voor de moeite. Na het eerste half uur sterft zijn personage al en ondanks dat zijn personage aanwezig blijft kan je het bezwaarlijk een volledige hoofdrol noemen.

Will en Evelyn zijne en koppel en werken ook samen als professoren aan een intelligente computer met een zelfbewustzijn. Hij is vooral geïnteresseerd in kennis, zij wil vooral de wereld beter maken. Door zijn werk is hij echter een groot doelwit voor een terroristische aanval van anti-technologische extremisten. Tijdens een lezing slagen ze Will te raken. In het ziekenhuis blijkt het echter maar om een schampschot te gaan en mag hij al snel weer naar huis. Daar wordt hij echter ernstig ziek en al snel blijkt dat de kogel besmet was radioactiviteit, waardoor Will ziek is van de straling en nog amper een maand te leven heeft. Evelyn wil kost wat kost haar man redden en ziet ook een kans om hun artificiële intelligente machine nog beter te maken. Ze besluit om Will te uploaden naar de computer en zo de ziel van Will te redden  en te gebruiken als het bestuurssysteem. Vanaf dan staat Will niks nog in de weg voor alle kennis die hij wil op te doen en breidt hij zich razendsnel uit, op zoek naar alsmaar meer kennis en macht.

De film weet je naar het puntje van je stoel te zuigen, al moet ik zeker wel zeggen dat je eigen “geek”-level misschien wel enige niveau kent, zodat je mee kan in de film en wereld die quasi alleen maar draait om een wereld die IT ademt en leeft. Daarnaast kent de film misschien ook wat een raar einde, maar dat laat dan weer de ruimte om na je bioscoopbezoek verder te speculeren.

One thought on “Transcendence

Geef een reactie

