Harry Potter

Persoonlijk vind ik de covers van de originele Britse Harry Potter boeken subliem. Mooi getekend en langs de zijkant toch bij elkaar passend door de kleurblokken. Al konden de Nederlandstalige boeken best mee met de originele boeken. De Nederlandstalige editie kreeg telkens een heel mooi cover die zomaar even de poster van een heuse film kon zijn.

Wat ik wel steeds jammer vond aan de Nederlandstalige covers is dat ze, in tegenstelling tot de Britse boeken, ook het logo van de film-franchise overnamen voor hun covers. Niet dat het Harry Potter-logo lelijk is, maar net dat onderscheidt wel de boeken van de films naar mijn mening.

Over de jaren heen kregen de covers van de Engelstalige boeken al een opsmuk-beurt en verschenen ze daarnaast ook in een volwassenen-versie die overigens ook sublieme covers heeft. Eind augustus kondigde Bloomsbury echter een nieuwe reeks aan en kregen de covers weer een nieuwe tekening. En persoonlijk ben ik best fan van deze editie!

HP

Harry_Potter_and_the_Chamber_of_SecretsZelf heb ik dus de complete Nederlandstalige editie in mijn kamer staan alsook de Engelstalige versie. Jammer genoeg is het tweede boek, “The Chambers of Secrets” wel de Amerikaanse versie en ‘vecht’ die dus nogal met de andere boeken/covers in het rijtje. Doordat de eerste covers niet meer in de winkels te vinden zijn (tenzij in een grote box met de 6 andere boeken…) ben ik dus op dit moment naar een nog een in goede staat verkerende paperback editie van de Bloomsbury-uitgave (editie 1998, eventuele latere druk uiteraard) van “Harry Potter and the Chambers of Secrets”.

Geef een reactie

