Hackathon

Hackathon

Ondertussen zitten de eerste vier weken of dus de eerste maand van mijn stageperiode er op. En ondanks dat 12 weken in het begin vrij lang lijken te zijn vliegt de tijd toch enorm snel wanneer je er te midden in zit. Maar dat is uiteraard positief en teken dat het ontzettend fijn en gevarieerd genoeg is om te doen.

Het is boeiend en leerzaam en brengt zowel sommige theorie van de schoolbanken in de praktijk als het nieuwe dingen leert rechtstreeks uit de praktijk die zelfs niks met mijn opleiding te maken hebben. Dat en het feit dat ik in een jonge start-up/team terecht kwam maakt het allemaal zo leuk om te doen! En maar goed, want het dagelijks pendelen en het twee wekelijkse studium generale maken het soms wel zwaar en vermoeiend.

De voorbije twee dagen vonden er een hacakthon plaats op mijn stage. Twee dagen complete chaos en vrijheid om ideeën uit te werken, elkaar te inspireren of dingen aan te leren.

Zo starten we vrijdag met brainstormsessies in drie verschillende groepen met de bedoeling om ’s avonds aan een klankbord de uitkomst van de brainstormsessie voor te stellen. Zo was er een groepje dat brainstormde rond de nieuwe website van Forcit en over een toekomstige spin-off van het bedrijf. Ik kwam in het groepje terecht dat brainstormde rond Actiegericht, een andere spin-off van Forcit. Ons resultaat was de revolutionaire voorstelling van de website van de toekomst dat de menubar en zoekbalk overbodig zal maken. En zo’n brainstorm is niet alleen ontzettend leuk, het bevorderd ook het groepsgevoel, een klein beetje de competitiedrang en brengt een inspirerende kriebel met zich mee!

Zaterdag vonden voornamelijk demo’s en inspiratiesessie’s plaats. Zo mocht ik de spits af bijten met een voorstelling rond Podio, een CRM-pakket dat ik afgelopen week testte. Niet dat ik veel voorbereiding had gedaan voor de presentatie zelf (wegens een gebrek aan tijd), maar de presentatie verliep toch vlot. Daarna volgde een presentatie van CRM-pakket Odoo en Teamleader. In de middag gaf Henri een inspiratiesessie in “elevator pitching” (het voorstellen van een idee/missie/visie in 30 seconden tot 2 minuten), wat niet zo makkelijk is als het lijkt. Tijdens één van de oefenmomenten werd me ook duidelijk dat er nog veel schaafwerk nodig is aan mijn idee over mijn latere koffiebar. Maar het kriebelde alleen maar om er verder aan te werken. De hackathon werd afgesloten door een presentatie over growth-hacking door Jan-Willem.

Twee inspirerende en toffe dagen om de eerste maand stage af te sluiten!

One thought on “Hackathon

Geef een reactie

