De teloorgang van de muziekindustrie

De laatste jaren daalde de verkoop van muziek alsmaar meer, maar nu ook de allerlaatste CD-winkel de boeken moest sluiten zijn enkel steden waar een Mediamarkt of Fnac te vinden is nog voorzien van een winkel met een heuse collectie aan verschillende CD’s. Het mag dan ook niet verbazen dat de verkoop van CD’s vorig jaar met 27% daalde.

Toch betekend dat niet dat er nu ook meer legaal gedownload wordt, want ook daar daalde de verkoop met 14%. Daartegenover staat wel dat de omzet op streaming en het verkoop van platen (lees: vinyl) steeg. Met streaming verdienen artiesten echter niks. Letterlijk. Niks. De totaal verkoop van vinyl gaat nog steeds over maar 150 000 stuks over een heel jaar, ook dat is dus: niks.

Ja, artiesten verdienen niks aan streaming. Je kijkt misschien vreemd op, maar als je al zelf eens een video plaatste op YouTube weet je dat je daar aan kan verdienen. Kan. Want jouw kijkers moeten reclame kijken voor jouw filmpje en krijgen die banner over drie vierde van jouw filmpje te zien. Hoeveel heb je daar al aan verdiend? Oké, die paar luttele eurocenten (in het geval dat je dat dus al bereikt hebt), die moet je nu nog eens verdelen over iedere betrokkene partij bij het maken van muziek. Ja, niks dus.

Dus, artiesten moeten wel degelijk leven van de verkoop van hun muziek. Maar die daalt dus, die verkoop. Toch ligt dat niet alleen aan het feit dat illegaal downloaden gemakkelijk en goedkoop is of aan het bestaan van streaming.

Muziekmaatschappijen hebben te lang geld geïnvesteerd in carnavalsgroepen die een leuke single hadden (“Deeeeeee pizza-hut, de pizza-huit, Kentucky fried chicken in the….”.) Dat soort muziek. Niet op single, maar een heel album van. Ja, hoeveel mensen die dat album ooit kochten hebben dat na die ene hit nog grijs gedraaid. Of die fantastische zangers die ontdekt werden bij talentenjachten op diverse commerciële omroepen. Vanda-Vanda, iemand? Neen?

Gevolg is dat er geen geld meer is voor beginnende artiesten. Vroeger werden demo-bandjes ingezonden en mochten sommige artiesten hun handtekening zetten onder een platencontract. Vandaag moet een band/artiest eerst zelf een fanbase opbouwen en daar zijn demo aan verkopen, eens de fanbase wat tot leven komt kan een band of artiest vaak zo nog een platencontract bemachtigen, als ze geluk hebben. De durvers zoals Milow die de durf en het kapitaal hebben om alles in eigen beheer te doen, die slagen daar ook in, zelfs in de Nederlandstalige muziek (zie Hannelore Bedert), en ook die artistieke vrijheid heeft zijn redenen.

Maar is het werkelijk zo slecht gesteld of moeten die cijfers ook nog genuanceerd worden? Misschien toch een beetje. Want het gaat enkel om verkopen binnen België. Jouw CD gekocht via een buitenlandse online webshop? Tja, die telt dus niet mee voor de Belgische cijfers. Ohja, en die CD die je bestelde via de website van de artiest om zo die gehandtekende deluxe versie te bemachtigen. Die telt ook niet mee in die cijfers. Ohja, en die CD’s met liveregistraties van het concert dat je bijwoonde. Nee, die werden ook niet meegeteld. Nochtans de nieuwe manier voor vele bands om fans een mooie herinnering mee naar huis te laten nemen na afloop van het concert. En die speciale CD’s die niet eens in de winkels belanden en enkel te koop zijn via de webshop van jouw idool, ook die werden weer niet meegeteld.

Zelf koop ik nog liefst van al een CD. Het is het hele verhaal, want een album draait niet rond één nummer. Samen met de inlay van een CD en de tracklisting verteld het één gesloten verhaal. Het is een belevenis, zo’n CD luisteren. Het boekje lezen, de muziek voor de eerste maal beluisteren. Een magisch moment. Het draait voor mij dus niet eens zo hard om het bezit van die muziek, maar om de belevenis.

De CD is naar mijn mening zeker niet dood, maar het wordt tijd dat platenmaatschapijen het een minder vluchtig medium maken. Dat ik over vijf jaar dat album nog wil beluisteren. En misschien moeten we cijfers gaan baseren op hedendaagse verkoopkanalen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s