Afgestudeerd

Het heeft misschien iets langer geduurd dan gepland, maar ik kreeg eerder deze avond het resultaat van mijn enige en laatste herexamen dit jaar. En eindelijk kan ik zeggen dat ik afgestudeerd ben. Mijn bachelor diploma bedrijfsmanagement – KMO-management zit in mijn binnenzak. Iets waar ik ongelooflijk trots op ben.

Het is geen makkelijke weg geweest, als voormalig student uit een BSO-opleiding “Kantoor” is het niet de logische stap om verder te gaan studeren en mis je ontzettend veel basis, zowel bij taalvakken als wiskundige vakken. Ik had bijvoorbeeld vier jaar lang geen wiskunde meer gezien toen ik aan de hogeschool begon. Ik had geen kennis van algebra en een aantal wiskundige regels die noodzakelijk bleken waren ook gloednieuw voor mij. Meer dan eens betekende dat ik niet alleen de leerstof van het vak moest blokken, maar ook de basis die nodig was om het vak te begrijpen moest blokken.

Maar ik moest ook leren studeren. Iets wat nooit echt nodig was geweest in mijn middelbare opleiding. Daar was het een dag studeren voor een examen. Dat was nu wel even anders. Maar het is eindelijk gelukt. En daar ben ik trots op. Blij dat ik steeds ben blijven dromen en vechten. Dat ik af en toe te koppig ben om op te geven en me niet zomaar wil laten kennen.

En daarbij wil ik ook even iedereen bedanken die me is blijven steunen, in mij is blijven geloven (of reeds geloofde vanaf het prille begin) en klaar stond als ik het toch even niet meer zag zitten. Vrienden die oppeppende woorden spraken bij mindere resultaten of als ik alle moed even verloren was. Leerkrachten uit de middelbare school die steeds vol trots en lof spraken en in mij geloofden. Lectoren van HoGent die steeds bemoedigende woorden spraken bij moeilijke momenten, die inspireerden tijdens hun lessen (en na die lessen) en dagelijks met heel veel plezier hun vak en kennis doorgeven aan hun studenten.

Verder studeren is was een fantastische rit met soms een heftig parcours, maar ik heb ontzettend veel interessante mensen tegengekomen tijdens die rit. Klasgenoten, lectoren, gastsprekers,…

Die rit zit er nu op, en daar ben ik heel fier op. Maar ik heb nog veel dromen en ik heb nog veel goesting. Klaar voor nieuwe uitdagingen nu.

3 thoughts on “Afgestudeerd

Geef een reactie

