Griet Op de Beeck – Kom Hier Dat Ik U Kus

9789044623109

Mag ik u dat zeggen? Dat ge goed moet leven, en harder moet dromen. Dat ge moet leren kijken naar uzelf, u afvragen waarom ge doet wat ge doet.

‘Kom hier dat ik u kus’ is waarschijnlijk het meest herkenbare boek dat ik ooit gelezen heb. Niet dat één van mijn ouders verongelukt is, maar ze zijn wel gescheiden. En ook ik maakte (en maak dus nog) van dichtbij mee hoe en wat er gebeurd hoe een zogenaamd nieuw gezin werkt en meemaakt. Hoe dingen zijn. En Griet Op de Beeck weet dat in dit boek op een zeer duidelijke en heldere manier te vertellen. Maar het vertelt ook duidelijk het verhaal van iemand die haar weg zoekt in het leven. Hoe ze veel wil bereiken maar daar niet steeds in slaagt, en als het al lukt misschien niet altijd op de manier dat ze het wil of met de uitkomst dat ze wenst te bereiken. Iets wat ons allemaal wel bekend is.

‘Kom hier dat ik u kus’ vertelt het verhaal van Mona, die op jonge leeftijd haar moeder verloor. Hoe plots iedereen van haar verwacht dat ze nu wat volwassen is en haar vader in het huishouden helpt, ondanks dat ze nog steeds een kind is. En dat er dan plots een stiefmoeder komt. En welke gevolgen dat heeft op Mona en haar broer. Maar ook hoe relaties in de familie en met de familie van haar moeder soms lijken te veranderen. Het heeft ook gevolgen voor het verdere leven van Mona. Want ‘Kom hier dat ik u kus’ speelt zich af in de kinderjaren van Mona, het tweede deel als jonge twintiger en het derde deel wanneer ze 30 is.

Met dit boek schetst Griet Op de Beeck waarheidsgetrouwe mensen zoals we er allemaal wel kennen uit het leven. Ze schrijft angsten op papier die niemand luidop durft te zeggen. Hoe we allemaal niet dezelfde fouten willen maken als onze ouders. Over hoe we emotioneel soms gekraakt zijn door wat we meemaken in onze gezin/familiesituaties. En hoe we allemaal ook gewoon wat liefde willen en dingen willen bereiken.

‘Kom hier dat ik u kus’ is een geweldige aanrader en wordt binnenkort ook verfilmd!

We staan elke dag op, doen wat van ons verwacht wordt, en gaan dan weer slapen, en dat noemen we leven. We saboteren onszelf zonder het te beseffen, omdat we nadoen wat ons ooit is voorgedaan, en dan denken we dat het zo moet gaan. En ondertussen organiseren we de dingen zo, dat we geen tijd hebben om stil te staan bij dat wat we ten diepste voelen. We vergeten wat we waard zijn en durven niet te geloven dat we het goeie wel degelijk verdienen. We vinden het makkelijker om te berusten bij ons leed, om onszelf te troosten na de pijn, dan te kiezen voor wat ons echt gelukkig zou maken.

One thought on “Griet Op de Beeck – Kom Hier Dat Ik U Kus

Geef een reactie

