Growing up with my name

Zondag is één van die dagen op Twitter dat er één of andere gekke hashtag al snel trending wordt op het medium. Zoals gisteren de hashtag ‘#growingupwithmyname’ waar verschillende tweeps hun problemen met hun naam uit de doeken deden. Sommigen deelden hun frustraties, anderen deelden grappige momenten die ze al meemaakten dankzij hun naam (en de soms bijkomstige verwarring…)

Met een naam als de mijne kan ik ook al heel wat verhalen vertellen. De keren dat dat men ergens “Roy” schreef in plaats van ‘Troy’ zijn niet meer op mijn vingers te tellen. En in mijn kindertijd was ‘Troy de cowboy’ iets wat ik quasi dagelijks te horen kreeg (oh, en die cowboy verbeelde ik me ook echt, zag er stoer uit hoor!)

Sinds 2004 denken echter heel wat mensen dat mijn ouders mijn naam gekozen hebben vanwege de film… Nu, de film verscheen in 2004. Ik ben er 25… De kans is nihil dat de film hun naamkeuze beïnvloed heeft.

De andere vraag die ik vaak te horen klinkt echter ‘Hebben jouw ouders jouw naam gekozen vanwege het nummer van Sinéad O’Conner?’ (En één keer klonk die vraag als  ‘Troy, uw ouders hebben dat toch niet van dat afgrijselijke nummer van Sinéad O’Conner hé?’ vooraf een examen fiscaliteit, stel je voor dat het antwoord ‘ja’ had geweest!). Maar ook daar luidt het antwoord gewoon ‘neen’ dus. Zo afgrijselijk vind ik dat nummer zelf dan weer niet overigens…

Als ik mijn ouders mag geloven (en dat zal ik in dit geval maar ook gewoon doen) komt mijn naam gewoon uit de Story. Tussen alle roddels en celebritynieuws stond ook de geboorte van Jane Fonda haar zoon aangekondigd en die heette Troy. Zo simpel is het dus allemaal.

Dankzij de film heb ik wel gewoon de leukste en origineelste openingszin ever: ‘Troy, zoals de film met Brad Pitt maar dan zonder de spieren…’

3 thoughts on “Growing up with my name

Geef een reactie

