Lana Del Rey – Honeymoon (2015)

normal_bundle01

Sedert september vorig jaar is er opnieuw een nieuwe Lana Del Rey getiteld “Honeymoon”. Als ik de naam “Lana Del Rey” hoor klinken, krijg ik al een tintelend gevoel in mijn oren, gezien ze ook wel één van mijn favoriete artieste is.

De kriebels kreeg ik echter niet te pakken met haar eerste album “Born to Die”. Het was meer “Ultraviolence” die mij overtuigde om de albums van Lana Del Rey online (legaal!) aan te schaffen via iTunes.

De release van Honeymoon was anders dan de vorige twee albums. Zo kwam er geleidelijk aan op willekeurige momenten een single uit van op het album terwijl het volledige album nog niet verschenen was. De eerste verschenen single was de titel van het album, Honeymoon. En met dit liedje wil ik deze korte review ook starten.

We both know that it’s not fashionable to love me
But you don’t go cause truly there’s nobody for you but me

Dit lied begint nogal mysterieus. Er is geen idee waaraan je je als luisteraar kan aan verwachten, laat staan al zeker niet als je Lana Del Rey niet kent. Meer naar het midden van het lied beginnen de zweverige klanken reeds door te klinken en begint Lana Del Rey ook met een soort van serenade naar een (onbekend) man toe van wie ze denkt dit de ware te zijn voor haar, maar vooral hij voor haar.

Het is geen liedje om uit te brengen als single om op een popradio te komen. Sorry MNM, je doet het beter met een ander Lana Del Rey liedje. Het einde van dit liedje typeert Lana ten volle: met neuriënde klanken en een zweverige “dreaming away your life” doet ze ons ten volle meeslepen in haar liedje.

 I, I see you leaving
So I push record and watch you leave

Het tweede lied op deze cd is “Music to Watch Boys To”. Persoonlijk één van mijn favoriete liedjes van dit album. Bij dit lied is er ook een bijbehorende videoclip opgenomen die heel mooi in elkaar zit. Het is een andere vorm van “stijl” qua zingen dat Lana Del Rey gebruikt, maar vooral qua klank is er merkbaar verschil. Het is meer “pop”achtig dan wat we van haar gewend zijn. Toch dringt opnieuw het zweverig element door…

 I put the radio on, hold you tight in my mind
Isn’t strange that you’re not here with me
But I know the light’s on in the television
Trying to transmit, can you hear me?

Terrence Loves You“. De titelsong doet reeds vermoeden dat het hier zal gaan om liefde. En inderdaad, maar eerder een gebroken Lana komt hier aan bod, begeleidt door een piano. De tekst is nogal donker ingegeven maar hier en daar beurt ze zichzelf toch weer op met “but I still got jazz when I got the blues”.

 

Dance around like I’m insane
I feel free when I see no one
And nobody knows my name

Track nummer vijf heet “God knows I tried“. De lyrics geven aan dat Lana hier zingt om een soort van vergiffenis over al hetgene ze reeds in haar leven gedaan heeft. Een soort van spijtbetuigenis, alhoewel het woord “spijt” kan weg gelaten worden.

Lights camera acción
I’ll do it on my own
Don’t need your money, money
To get me what I want

Van dit nummer, “High by the Beach“, is er een nogal opmerkelijke videoclip van gemaakt. Net zoals het nummer doet vermoeden, is de locatie op een verlaten strand, waar Lana komaf probeert te maken met paparazzi. En hoe doe je dit het best? Door ze neer te halen, natuurlijk wel ja (…). Speciale videoclip, die zeker de moeite is om eens te bekijken. Eveneens is dit een rustig poppy nummer. Een klein radiohitje waard.

All the lights are sparkling for you it seems
On the downtown scenes, shady blue
Beatboxing and rapping in the summer rain
Like a boss, he sang Jazz and Blues

Salvatore begint met een intro die eerder zuiders en mysterieus klinkt. Opnieuw is het eerder een slow spoken song. De rijmpjes zijn af en toe toch wel wat ongelukkig gekozen zoals Salvatore can wait, now it’s time to eat soft ice cream. Like what?

It never was about the party or the clubs
For you, there’s only love

Geen gebroken Lana maar een verliefde Lana Del Rey! Jedoch, het gevoel van verliefdheid straalt enkel uit in de lyrics en niet in het ritme van het liedje zelf, wat ik persoonlijk nogal jammer vind.

It’s not easy for me to talk about
I have heavy heart-strings
I’m not simple, it’s trigonometry
It’s hard to express
I can’t explain

En met “The Blackest Day” gaan we opnieuw de melancholische liefdesverdriettour op. Deze song gaat over een vrouw (hoogstwaarschijnlijk Lana zelf) waarvan haar hart gebroken is. Ook gaat Lana op zoek naar manieren om haar grote liefde te vergeten, maar tevergeefs…

 

Niet alle nummers van Lana kan ik onmiddellijk in een review gooien… Ik nodig jullie met plezier uit om zelf de andere tracks te beluisteren op Spotify! Veel luisterplezier!

Deze post werd geschreven door @amsterdamsblauw, ze blogt zo nu en dan op LuxuryLuv

One thought on “Lana Del Rey – Honeymoon (2015)

Geef een reactie

