Boekenmarkt

IMG_2901

Naar jaarlijkse gewoonte organiseerde Lannoo in samenwerking met een plaatselijke boekhandel (in het geval van Sint-Niklaas is dat ’t Oneindige Verhaal)  met boeken aan een spotprijsje, zowel oudere titels als nog vrij recente titels. Het is dus steeds enorm de moeite om eens een kijkje te gaan nemen, want meer dan eens liggen er boeken van normaal €30 aan nog geen €10. In mijn geval kocht ik 3 boeken voor €21. Dat is de prijs dat je normaal voor één zo’n boek betaalt. Koopjes dus!

Het Smartmat kookboek
Dit boek trok mijn aandacht door zijn cover. Op het eerste gezicht lijkt het zelfs geen kookboek. Het was het enige exemplaar dat er nog lag en is dus best wel wat beschadigd (nadeel van de boekenmarkt is dat het heel vaak gaat om beschadigde exemplaren of laatste stuks…). Maar voor die prijs kon ik het toch niet laten liggen. Smartmat ligt een beetje in lijn met wat HelloFresh en konsoorten doen. De focus van het boek ligt dus voornamelijk op gezellig samen koken, met eenvoudige recepten die iedereen thuis kan klaarmaken. De twist in dit kookboek is dat ze een boodschappenlijstje voor één week samenstellen zodat je maar één keer naar de winkel hoeft en niet dagelijks tijd verliest daardoor. Gevolg is dat meerdere ingrediënten dus gebruikt kunnen worden in verschillende recepten en jouw overschotten op die manier weggewerkt zijn. Handig! Het idee van Smartmat en het boek komen van Anders Asarby, de knappe foto’s zijn het werk van Melissa Milis.

Thursday Dinners
‘Thursday Dinners’ is een ander atypisch kookboek. Het verbindt het eten aan het sociale aspect, iets dat je samen moet doen. Samen koken, samen eten en liefst van al nog met vrienden. Het boek is eigenlijk het verlengde van de blog Thursday Dinners. Veertien koppels stellen in dit boek hun favoriete recepten voor. Je krijgt naast de recepten, die wederom door iedereen thuis kunnen bereidt worden, ook het verhaal achter de recepten en waarom ze een favoriet recept zijn van het koppel, maar ook het verhaal van het koppel zelf gaat de recepten vooraf. Het laat zien dat het eten niet alleen zorgt dat we kunnen blijven leven (en dus een noodzakelijk kwaad zou zijn), maar dat het vooral moet smaken en mensen kan verbinden. Dat de gesprekken bij heerlijk eten en een goed glas wijn (of bier) ervoor zorgt dat we ook op sociaal vlak kunnen smullen. Enkele bekende namen overigens onder de koppels, waaronder die van Wim Ballieu!😉

Katrien Pauwels/Wim Kempenaers – Puur Koffie
Geen kookboek, maar een boek over koffie. Koffie van begin tot eind. Over het telen, het branden, het zetten van koffie en het koffiedrinken. Niet alleen de informatie, maar ook over hoe je thuis zelf aan de slag kan, hoe je drinken kan proeven. Een introductie tot de latte-art. Een boek waar ik nu al naar uitkijk om het te lezen! Ook dit boek staat bol van de knappe foto’s overigens.

Ellemieke Vermolen – Happy Food
Dit boek kocht ik vorige week, en dus niet op de boekenmarkt, met een cadeaubon die ik kreeg voor mijn werk bij het oud-leerlingencomité. Vorig jaar kocht ik al het familiekookboek van haar hand en sindsdien zijn al meerdere recepten uit dat boek gepasseerd. Het gaat steeds om gezonden recepten met ontzettend veel smaak waar vlees meer dan eens compleet achterwege wordt gelaten. Ook op haar blog staan recepten om de vingers bij af te likken en dus stond dit boek al van bij het verschijnen op mijn verlanglijstje. ‘Happy Food’ is het vervolg op ‘Happy Shakes’ waarin de vrouw van Sergio Herman verschillende sapjes en smoothies bereidde. In dit boek staat dus de gewone lunches, dinners en soepjes op het menu met enkele nieuwe sapjes en smoothies. Ik kijk er al naar uit om met de recepten aan de slag te gaan!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

2 thoughts on “Boekenmarkt

  1. Ik sluit me aan bij Karen, dat Smartmat kookboek klinkt inderdaad goed! Ik kook hier dagelijks voor 2 personen terwijl de meeste gerechten voor 4 voorzien zijn met alle gevolgen vandien… zo zou ik soms maar 1/4de bloemkool nodig hebben maar wat doe je dan met de rest? Daarom gebeurt het nu vaak dat mijn gerechten echt niet in verhouding zijn met het recept en er een hele bloemkool verdwijnt ipv 1/4de :D!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

