Julie Berry – Wat Ik Weet

julie-berry-wat-ik-weet

‘Wat Ik Weet’ is een young-adult van de hand van Julie Berry, maar de vraag is maar of de meeste blijven doorlezen. ‘Wat Ik Weet’ kent een vreemde schrijfstijl die het boek minder toegankelijk maakt en eerlijk gezegd ook mij meermaals deed twijfelen of ik het boek niet gewoon aan de kant zou leggen. Meer dan eens voelt de ietwat vreemde schrijfstijl een struikelblok aan het verhaal ansich.

Judith Finch is 18 en een verstoteling in de strenge, katholieke gemeenschap waarin ze woont. Toen ze terugkeerde na haar ontvoering kon ze niet meer praten omdat haar tong afgesneden werd, de gemeenschap beschouwt het dan ook als haar straf door God. De gemeenschap ziet hier als dom, een hoer en alles wat nog schandelijker is. Haar moeder kan de verbanning van haar dochter dan ook niet anders uiten dan door (verbale agressie). Ook haar jeugdliefde ontwijkt haar en is tegenwoordig verloofd met de dorpsschone.

Wanneer het dorpje echter aangevallen wordt zorgt Judith voor enige vorm van redding en weet Judith haar broer terug veilig thuis te brengen en neemt ze de nachtelijke verzorging van haar jeugdliefde voor zich. Dit zorgt voor het kantelpunt en de start dat enkelingen terug het goede in haar zien. Meteen geeft dit een gevaarlijke situatie want een aantal figuren uit het dorp hebben baat bij haar zwijgen.

Al snel komt het verleden helemaal naar boven en wordt duidelijk waarom Judith zo lang verkoos te zwijgen.

‘Wat Ik Weet’ is voor mij geen aanrader, veelal door de aparte vertelstijl. Het verhaal laat te vaak de kans liggen om de personages meer diepte en kleur te geven en kent het verhaal pas ver voorbij de helft van het boek echt spanning.

Geef een reactie

