Boekenbeurs 2016

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Als kind spaarde ik ooit al het geld dat ik cadeau kreeg op tot aan de boekenbeurs. Dat was toen zo’n 4000 Belgische frank (ik stam nog af uit de tijd voor de Euro, jawel) en daar kocht ik toen best heel wat boeken mee. Ruw geschat zijn we ondertussen zo’n dikke 15 jaar later, maar nog steeds kijk ik even hard uit naar de boekenbeurs en nog steeds droom ik even hard luidop om ooit een nacht op de boekenbeurs te kunnen/mogen spenderen.

Het paradijs voor de boekenliefhebber, toch? Al die standen met al die boeken, al die verschillende verhalen samen. De bedrijvigheid die op de beurs heerst, de schrijvers die jouw helden schreven die signeren,… Meer dan ooit is de boekenbeurs hip om te gaan, meer en meer komen bekende koppen signeren omdat ook zij een boek geschreven hebben met lange rijen tot gevolg.

Maar de boekenbeurs is meer dan kookboeken van Jeroen Meus en Pascale Naessens, het is het ontdekken van verhaal en boeken die je nog niet kende. Het is het kennis maken met verhalen en schrijvers die je aanspreken maar die je anders nooit zou ontdekken. Het is het grasduinen tussen een gigantisch aanbod. Het is naar huis komen met boeken aan een goed prijsje, al dan niet voorzien van een handtekening en enkele mooie woorden van de auteur.

En uiteraard zijn er de talloze bladwijzers die je meekrijgt naar huis, ideaal voor de verschillende boeken. De leuke Volkswagen-busjes van Marvel en Suske & Wiske. De dubbeldekkerbus van Fiep Westendorp. De gratis kranten en magazines om te ‘proeven’. De leuke foto’s als aandenken. Dit jaar tekende Eva Mouton ook een badge die verkrijgbaar is op verschillende standen in ruil voor een gift aan Music for Life (onder het mom: lezen for life)

De Boekenbeurs is voor mij telkens een beetje in de hemel komen. En stiekem had ik er best graag in het bed gekropen dat BPost op hun stand had staan.

(En ja, mijn boekenzak was best gevuld. ‘Tana Ramsey’s familiekeuken’, ‘Hygge’ (Meik Wiking), ‘De jongen die zijn vader zocht’ (John Boyne), ‘De pinguïnlessen’ (Tom Michell), ‘The Invasion of the Tearling’ (Erika Johansen en ‘Happy Kids’ (Ellemieke Vermolen).

We sloten de dag af met een heerlijke fish and chips bij Bia Mara…

Geef een reactie

