Pepijn Lanen – Naamloos

5590c00fa832d1-86469032

Pepijn Lanen, beter bekend als Faberyayo van de hitformatie ‘De Jeugd van Tegenwoordig’ heeft met ‘Naamloos’ zijn eerste roman uit in navolging van ‘Sjeumig‘, zijn verhalenbundel dat eerder verscheen.

‘Naamloos’ vertelt het verhaal van een dertiger die stopt met drinken en op zoek gaat naar het leven naast de drank. En naast die zoektocht ook gewoon met het bestaan sukkelt van iemand op weg naar volwassenheid. De verwachtingen die het dagelijkse bestaan met zich meebrengen. Wat je leest zijn kleine stukjes van verschillende dagen. Een personage dat niet alleen zijn spullen kwijt is, maar ook zijn naam.

Een metafoor voor de zoektocht naar zichzelf? Want dat is waar dit boek om draait. En het boek gaat niet over het eindpunt, maar de weg ernaar toe. Het maakt duidelijk dat die weg vaak zoveel mooier is dan het einddoel.

Een stroom aan botte opmerkingen naar de verkeerde mensen, ongemakkelijke momenten, vergeten belangrijkheden en vergissingen pompt recht vanuit de eindeloze zee mijn bewustzijn binnen. Mijn telefoon, mijn laptop, mijn paspoort, mijn portemonnee, mijn bestaansrecht als mens afgewisseld met flitsen van zacht dwingend geweld op mijn lichaam, een stroom van gezichten vol onbegrip, schuddende hoofden, valpartijen met en zonder voertuigen en onsamenhangend geschreeuw.

Pepijn Lanen maakt duidelijk dat hij een echte woordkunstenaar is en weet hoe een herkenbaar verhaal op te hangen dat toch voldoende interesse en spanning wekt om verder te lezen.

Net als ‘Sjeumig’ is ‘Naamloos’ dus vooral een verhaal over het leven, over het dagdagelijkse bestaan van zovelen dat vast iedereen wel een deeltje van zichzelf gaat herkennen. Heerlijk, een heuse aanrader!

Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik gister tussen de tranen door uit proberen te leggen wat er mis is met mij. Het was de eerste keer dat ik het allemaal hardop uitlegde aan iemand, en op die manier feitelijk ook de eerste keer dat ik zelf het verhaal aanhoorde. ‘Ik ben aan het verdwijnen’ was mijn con

Geef een reactie

