Disneyland Paris (dag 1)

Deze diashow vereist JavaScript.

Vorige week vrijdag was het zover, na lang wachten en meer dan 70 dagen letterlijk aftellen begon de reis op vrijdagochtend rond 8 uur in Brussel-Zuid. Samen met Saskia was ik goed op tijd in het station, in geval dat voorgaande treinen vertraging zouden oplopen en we dus zeker onze TGV niet zouden missen. Met nog een lekkere smoothie achter de kiezen klaar voor een reis richting Frankrijk en een fijn weekend Disneyland Parijs. Na wat gesukkel om ons plekje op de trein te vinden wegens een technisch defect zodat er geen verlichting was in de wagon en plaatsen op de stoelen iet aangeduid waren konden we met zo’n 20 minuten vertraging richting Disneyland.

Eénmaal in het station bij Disneyland dropten we onze bagage bij de Disney Express die de valiezen naar ons hotel zouden brengen. In ruil kregen we een envelop met onze tickets, vouchers voor het ontbijt, de Hotel EasyPass (die onze toegang verschafte tot onder andere de Magische Uren). Het was een warm en snel welkom in het Frans en de castmember leek wel enthousiaster dan Saskia en ik samen. Na een kleine bagagecontrole aan de toegang waren we er eindelijk: Disneyland Paris!

Eens je er bent voel je er de magie gewoon: de knappe fonteinen, Mickey in de haag, lantarens in de vorm van Mickey’s hoofd, het grootse Disneyland Hotel dat ook de toegangspoortjes huisvest. De grijze en donkere wolken boven ons deerden ons helemaal niet. In het park zelf liepen we meteen richting een restaurantje voor een lekkere en vullende salade want de buikjes rammelden ondertussen wel. Ondertussen konden we reeds de eerste indrukken verwerken. Op het terras merkten we steeds maar weer een blaffende hond en een ruziënd koppel. Ze blijken onderdeel van het park en in één van de huisjes nabij te “wonen”.

Na het eten kochten we meteen ook een PhotoPass aan, met dat kaartje konden we verschillende foto’s laten maken bij de Disneyland-fotografen en meteen de attractiefoto’s naar de PhotoPass-cloud laten versturen. Handig! Wanneer we zo’n fotograaf ontdekken vlak voor het kasteel weten we meteen wat onze eerste attractie is! Een fotoshoot vlak voor het kasteel, uiteraard!

We wandelen het kasteel onderdoor en staan versteld van al zijn schoonheid en de vele prachtige details binnenin! Er is zelfs reeds een Kerstshop! Eerste attractie moet uiteraard ‘It’s a Small World’ zijn, de wereldberoemde attractie uit de Disney-parken. Het is kort aanschuiven en ondanks dat het een kleine wereld is bevat de attractie zoveel beelden, decors en details dat je ogen te kort komt. Het is goed dat er geen attractie-foto gemaakt wordt want halverwege stel ik vast dat ik gewoon met open mond zit te kijken. Het is niet de meest spannende attractie van het park, maar wel een must-do.

Wanneer we het theater van Mickey voorbij wandelen weet ik Saskia te overtuigen een meet and greet te doen met Mickey. Het is net geen drie kwartier wachten in een soort van theaterzaal waar continu cartoons van Mickey worden afgespeeld voordat je uiteindelijk backstage bij Mickey op bezoek mag en samen op de foto gaan. Een fantastische ervaring en het maakt mijn Disney-ervaring op dag 1 al compleet!

Van daar gaat het richting ‘Pirates of the Caribbean’, de attractie waar de films op gebaseerd zijn (en niet omgekeerd!). De attractie werd onlangs nog maar opgeknapt voor de 25e verjaardag van het park en wederom zit ik met open mond rond me te kijken. We zitten vooraan het bootje en zoeken dan ook angstvallig naar houvast wanneer we een splash zien opduiken (of lees maar: plots de afgrond inkijken). De eerste fantastische attractie-foto is een feit!

Voordat we naar de parade gaan kijken passeren we nog langs de attractie van Buzz Lightyear. We moeten zijn team vervoegen en kapitein Z te zien overwinnen. Onrechtstreeks nemen we het ook tegen elkaar op want het doel is om zo veel mogelijk punten te scoren. Ik word genadeloos afgemaakt door Saskia.

Daarna is het tijd voor de parade! We kennen duidelijk de Disney-gebruiken nog niet want de beste plaatsen zijn al lang bezet door mensen die ondertussen de regen trotseren. We belanden dus ergens achteraan in een draai en we beseffen meteen dat we de dag erop vroeger moeten gaan kijken. Desondanks is het enorm de moeite de parade met Mickey en zien vriendjes te zien passeren.

Na de parade is het tijd voor dinner! Op de eerste avond besluiten we naar het Rainforest Café te gaan, een aanrader van Saskia. In Rainforest belanden we in een restaurant dat aangekleed is als jungle met heuse olifanten, apen, vogels en vlinders in de zaal en zo nu en dan een heuse onweersbui. Wanneer we tijdens onze maaltijd mensen kletsnat zien binnenkomen weten we meteen dat het weer buiten ook meer dan de wensen overlaat. Des te meer genieten we van onze maaltijd en onze cocktail en besluiten niet meer terug te gaan naar het park. Het vuurwerk zal meer dan waarschijnlijk niet doorgaan. In ruil bezoeken we de winkeltjes in Disney Village en knijpen onze portefeuille maar stevig dicht. Was ik miljonair kwam ik er hoe dan ook weer straatarm buiten.

Dan maar inchecken in het hotel en genieten van een warm bad na die serieuze plensbui. De receptie moeten we eerst een beetje zoeken, maar eens we de goede richting aangewezen krijgen verloopt alles vlot. Met een korte uitleg kunnen we richting onze kamer wandelen dat in een zijgebouw gelegen is. Volgens het plannetje dat we meekrijgen van de receptionist gokken we een minuut of twee wandelen. Wanneer we buiten wandelen blijken we echt er al bijzonder snel veel te ver gelopen en betreden ons gebouw dan ook eigenlijk langs de achteruitgang.

In de kamer installeren we ons snel, warmen ons op en duiken al snel het bed in. Op dag twee staat er een ontbijt met Mickey en vriendjes gepland!

3 gedachten over “Disneyland Paris (dag 1)